תשעה באב: 7 סרטי חורבן שיעבירו לכם את הצום

בעידן המודרני קשה מעט להתחבר לאבל העמוק של תשעה באב רק דרך הקינות והשיעורים. לכן אספנו לכם שבעה סרטי חורבן שתוכלו לראות בלי לפגום במהותו וזכרונו של יום הצום

מוריה פריש מוריה פריש, חדשות כיפה 12/08/24 13:47 ח באב התשפד

תשעה באב: 7 סרטי חורבן שיעבירו לכם את הצום
אגדת חורבן, צילום: דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט

1. אגדת חורבן

סרט חורבן המורכב מ-1,500 איורים ומתאר את הסיפור המצמרר של חברה מקוטבת הנקרעת לגזרים ומתגלגלת ככדור שלג לעבר האבדון - חורבן הבית השני. הוא מסופר מנקודת מבטו של בן בטיח, דמות שמקורותיה באגדות החורבן שבתלמוד (מזוהה גם בשם ׳אבא סיקרא׳). בן בטיח הופך מצעיר תמים ורך מזג אשר השאיפה לצדק ולחירות דוחפת אותו למעשים קיצוניים שישפיעו על גורל העם היהודי עד ימינו.

2. ירמיהו

הסרט ירימיהו, סרט קולנוע אמריקאי משנת 1998 בבימויו של הארי ווינר ובכיכובו של פטריק דמפסי (האנטומיה של גריי), מספר את סיפורו של נביא החורבן. הסרט מגולל בראשי פרקים את סיפורו של הנביא מנבואתו הראשונה כילד צעיר, ועד התלאות שעבר כנביא חורבן שמקבל גידופים, המתיחות מול צדקיהו המלך והמאבק מול נביא השקר ועד חורבן הבית והגלות הבבלית.

3. רומא העתיקה: עלייתה ונפילתה של אימפריה, פרק 3

סדרה שיצאה בשנת 2006 בהפקת ה-BBC, ומציגה את סיפורה של רומא. פרק 3 של הסדרה מציג לאורך כמעט שעה את סיפור חורבן הבית השני והמרד הגדול מנקודת מבטו של יוסף בן מתתיהו מפקד המרד בגליל. הפרק, שמתחיל בפרוץ המרד, מציג בסופו את שריפת בית המקדש על ידי טיטוס.

4. תפילת הנערות

תשעה באב תשס"ה, כוחות הביטחון מפנים את יישובי גוש קטיף לאחר חודשים ארוכים של מאבק. רוני צרור נכנס לבית הכנסת בנווה דקלים, ומתעד את הנערות הבוכות ומתפללות בדקות האחרונות לפני פינוי בית הכנסת.

רינו צרור

סרטו של רינו צרור, צילום: פלאש 90. גילי יערי

5. בעקבות ארון הברית

סרט של כאן דוקו: יותר מאלפיים וחמש מאות שנה לאחר חורבן הבית הראשון, יוצאים הארכיאולוג ישראל פינקלשטיין ועמיתו חוקר המקרא תומאס רומר למסע בלשי אחר גלגוליו של ארון הברית היהודי, שנעלם לפני אלפי שנים.

6. זריחה שחורה

סרט דוקומנטרי המציג את אירועי יום שבת, ה-7.10.23 במסיבת ה"נובה" שהתקיימה ברעים מנקודת מבטם של הניצולים. הסרט מביא עדויות ראשוניות שלהם, שצולמו ימים ספורים אחרי הטבח וסרטונים אישיים שצולמו על ידם ועל ידי צעירים אחרים שהיו במסיבה. מול הסירטונים שצילמו, הם מדברים עם חווית ההישרדות שחוו במשך השעות הארוכות של מתקפת הטרור.

7. זעקות ואז שתיקה

הסרט הדוקומנטרי "זעקות ואז שתיקה" (Screams Before Silence) שיצרה שריל סנדברג חושף את פשעי המין שביצעו מחבלי החמאס בשבעה באוקטובר ולאחריו. הסרט צולם בפברואר 2024, בתקופה שבה החלו להגיע עדויות ראשונות על הפשעים המחרידים המיניים שביצעו החמאס בנשים ובנערות ישראליות במתקפה הרצחנית ב-7 באוקטובר ובמהלך השבי, וחשף אותם לראשונה. בסרט מובאות עדויות מפי חטופות ששוחררו משבי החמאס, ניצולי הנובה וכוחות ההצלה שהגיעו ראשונים לשטח.