שאל את הרב

general

חדשות כיפה הרב אייל קרים 03/08/02 04:59 כה באב התשסב

שאלה

cant type in hebrew but an answer can be in hebrew. what bothers me is the balance between religion as a SPIRITUAL THING -deep, about meaning and aducating, and the other side which has so many details that cant, in my mind be the main thing.

where can we apply jugment? how much can we use our own thinking?

or do we run to ask the rabbi for every little thing and are not supposed to understand really?

and another question: inviting guests for a shabat dinner that will come by car - can we? after all they will spend a few hours with out LECHALEL shabat, and will come closer to YAHADUT.

THANKS FOR AN ANSWRER .

תשובה

א. בנוגע לאיזון בין הדת שהיא דבר רוחני עמוק, לדת המורכבת מפרטי מצוות רבים, הסביר הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, שענין זה מתברר במשנה במסכת ברכות (דף ב:), שם נאמר למה קדמה "שמע" ל"והיה אם שמוע" כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה ואח"כ יקבל עליו עול מצוות.
התורה עצמה חילקה שני ענינים אלו לשתי פרשיות: בפרשת ואתחנן "שמע" קבלת עול מלכות שמים, ובפרשת עקב "והיה אם שמוע " קבלת עול מצוות.
קבלת עומ"ש פרושה אמונה, דבקות בה', "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם"ומתוך "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד", נמשך "והיה אם שמוע תשמעו אל מצוותי". מהכלל הגדול של אמונה נמשכים הפרטים המעשיים של מצוות.
היסוד הוא האמונה ואמונה זו מתפרטת ומתגלה במצוות. המצוות מופיעות בחיוניותן השלמה רק מתוך אמונה, כפי שנאמר "דע את אלוקי אביך ועבדהו". דע = אמונה ועבדהו = מצוות.
מי שמקיים מצוות שלא מתוך אמונה בה' עלול להגיע לאפיקורסות כמו שמובא במסכת סוטה בענין "צדיקים שאינם מאמינים". מאידך אמונה מנותקת מסדר מצוותי סיסטמתי, היא אמונה ערטילאית שאינה אחוזה במציאות. לכן אין כאן עיקר וטפל, דבר מרכזי ודבר שולי, אלא אורגניזם אחד המורכב מעולם אמוני רוחני עמוק, שצריך להתגלות בפרטי מצוות.
ב. ישנם שלושה תחומים בהם יכול אדם להועץ ברבו: התחום הראשון כולל את ספקותיו ההלכתיות וההשקפתיות של האדם ובזה חובה על האדם לקיים "עשה לך רב והסתלק מן הספק". התחום השני כולל ספקות הנוגעות להדרכת החיים המעשיים של האדם. בתחום זה ישנן שאלות רבות שלאדם עצמו יש עליהן תשובה, אלא שמתוך ענוה, הוא נועץ ברבו שמא בכל זאת הוא טועה.
התחום השלישי, כולל סוג שאלות שאל לו לתלמיד להטריד בהן את רבו. הקב"ה החונן לאדם דעת, נתן לכל אחד שכל כדי להחליט איזה סוג רכב לקנות ומהו גודל הדירה בה עליו להתגורר. סוג זה של שאלות, שאינו נוגע לעצם החיים, אלא לצדדים הטכניים של החיים, על כל אדם לברר בכוחות עצמו.
ג. אסור להזמין אורחים לשבת כשברור שיגיעו ברכב. אבל אם אפשר לתלות שיגיעו ברגל (כשזה אכן מעשי), מותר להזמינם, גם אם קיימת אפשרות שיגיעו ברכב ובעיקר שעל ידי שהייתם באוירה דתית גדלים הסיכויים לקרבם לתורה.

כתבות נוספות