שאל את הרב

זרע לבטלה ללא תיסכול ומשבר נפשי

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 05/07/24 12:22 כט בסיון התשפד

שאלה

לרב אני מבקש להישאר בשם בדוי לאחר משברים נפשיים קשים בנושא זרע לבטלה הנה ראיתי שישנו היתר הלכתי לכתחילה שמותר למי שיש לו בעיות להוציא זרע לבטלה חבל על כל המשברים הנפשיים שעברתי פשוט לא אנושי מקווה שהרב יפרסם את הכתובת הבאה לכולם אני סבלתי מקווה שאחרים יפסיקו לסבול

תשובה

ריפרתי לא בדקתי ברצינות את המקורות שהוא מביא. חבל שהרב שם בהנחה שהוא באמת רב הוא אנונימי .

ב"ה מצאתי זמן ועברתי על הסוגיה. לדעתי אין להתר של אותו "לכאורה נראה" מקום. הסיבה העיקרית היא הסגויה במסכת נידה דף יג ע"א שבפרוש מעמידה את הסוגיה גם בפנוי וכתוב שם במפורש שהאיסור לגעת באמה ולהשתין הוא משום הוצאת זרע לבטלה.

ראיתי ששאלו שם את הרב המתיר מגמרא זו לדעתי הוא תרץ בדוחק.

א. זה שהשלחן ערוך הכניס זאת (נגיעה באמה בזמן השתנה) בסעיף של הרהור ולא משום הוצאת זרע זה כיוון שלא תמיד מגיעים מאחיזה באמה ישר להוצאת זרע וקודם מגיעים להרהור.

ב. אם החילוק היה אמיתי היה על השולחן ערוך לאומרו בפירושף ולא לחכות שיגיע מישוה אחרי כמה מאות שנים ויגלה זאת...

דבר אחד אני מסכים לחלוטין עם הרב הכותב. ההתעסקות המטורפת בסוגיה זו עוברת כל גבולות, למרות כל האזהרות של הגמרא ברור שבחורים צעירים יכשלו בזה מידי פעם, ולא צריך להפוך את זה לאסון כזה נורא. חז"ל נהגו להפחיד כדי להרתיע וכדי שאנישם יעשו הכל להתרחק מכך.

אני חושב שדברי החלקת מחוקק שמצוטטים בזה נותנים לנו קצת פרופורציה לעניין:

חלקת מחוקק סימן כג ס"ק א

א) אסור להוציא ש"ז לבטלה - עיין בספר חסידים סי' קע"ו שכ' שאם א' מתירא שלא יכשל בא"א או באשתו נדה ח"ו טוב לו להוציא זרע לבטלה משיכשל ח"ו באיסור א"א או בנדה רק יתענה מ' יום בימי הקיץ או ישב בקרח בימי החורף:

כלומר -כששוקלים את עולמו הרוחני של האדם לפעמים נתיר לו שיחטא בשז"ל ובלבד שלא יחטא בדברים הרבה יותר חמורים. אם אכן שז"ל היה כה חמור כמו אשת איש או נידה ספר חסידים לא היה מתיר לעשות כך.

ולכן אני פונה לכל מי שנכשל בזה לפעמים , תפסיקו לעשות מזה עניין תתרחצו תחילפו בגדים אם נתלכלכו תלכו למקווה כאשר זה יתאפשר, תשתדלו לעשות הכל שזה לא יקרה שוב. ואם זה קרה אל תקחו ללב.

האם אתם לוקחים ללב בצורה חולנית כזו דיבור של לשון הרע? לאדם יש חולשות, ואם הוא נופל מידי פעם הוא מתגבר וממשיך הלאה. לא צריך את כל הספרים למיניהם שצצים חדשות לבקרים בעניין שמירת הברית, ההתעסקות בהם רק גורמת נזק ולא מועילה בכלום. במקום זה תנהגו בדרך הפשוטה ביותר, תתעסקו בדברים חיוביים אחרים וכך תתרחקו מהעניין, הבטלה או העיסוק בנושאים אלו רק יגבירו את הנפילה בהם.

כתבות נוספות