שאל את הרב

האם יש אל? ואם כן איך ניתן לטעון שהוא טוב?

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 18/08/24 00:56 יד באב התשפד

שאלה

שלום לכבוד הרב ותודה רבה על הפלטפורמה.

נוכח האירועים האחרונים בעם ישראל אני חווה משבר אמוני עמוק שלא מאפשר לי להתפלל ואשמח לעזרה.

זו שאלתי:

הרי מקובל ביהדות ש"אל אמונה ואין עוול" כלומר כל הקורות את האדם הן בדין עטוף ברחמים והכל כדי לזכות את הנבראים ולהיטיב להם, שהרי הקב"ה ברא את העולם - להיטיב לנבראיו.

הדברים הבאים שאכתוב נוקבים, איני מתכוון חלילה להתריס אלא לברר האמת כדי שאוכל לחזור להתפלל לאל שכולו טוב.

והנה על רקע מקרים של שבי ואונס שעוברים נשים מעם ישראל, איזה מעשה עשו אותן נשמות טהרות בגלגול הזה או בגלגולים קודמים שמצדיק שיאנסו ע''י בני עוולה?

אומרים שאין אדם נוקף אצבע מלמטה אלא אם הכריזו על כך מלמעלה, הרי שהקב''ה מתיר ומאפשר את האונס שלהן בכל דקה ודקה, שהרי הוא המקיים את כל העולמות והמציאויות בכל רגע ורגע, ובאמירותו משתנים כל סדרי עולם בהשגחה פרטית.

וכי איזו עבירה יעבור אדם מן היישוב בגלגול זה או בגלגול אחר שיכול להצדיק דבר שכזה? מה כבר היה חטאן של אותן נשמות טהורות או של הוריהם שצריכים להתמודד עם מציאות שאין בגיהנום שבנותיהם בשבי בידי בני עוולה?

בנוסף הקב''ה ברא את העולם להיטיב לנבראיו אך נבראיו סובלים מידי יום לאורך כל ההיסטוריה, בוודאי שיש יותר ויש פחות, אבל יש בוודאי בעולם סבל ואכזריות אין קץ.

מי ברא את הסבל והאכזריות והאונס? אותו אל שהתכוון להיטיב לנבראיו? , מי שברא את הטוב ברא גם אונס, אונס הוא דבר מבחיל כיצד אל שרק רוצה להיטיב בורא דבר כזה? כלומר מי שברא את כל המאורות והדברים המופלאים ביקום ישב גם לברוא אופציה של אונס? מדוע בורא עולם מקיים עולם שבוודאי רוב נבראיו סובלים בו? הרי הוא רואה את העתיד ורואה שהעולם שיצר לא עונה למטרה הזו.

בתקופה כזו אני מרגיש שהיהדות היא פרי המצאת האדם שמשתוקק לסדר בכל הכאוס, אז הוא המציא אל.

והיהדות טומנת ראשה בחו"ל באומרה "אין שתי רשויות" הכל נעשה על ידי אחד יחיד ומיוחד.

הכל? גם אונס של ילדה בת 18 בידי מחבלי חמאס? איזה מין אל מאפשר דבר כזה ולטובת איזו מציאות נשגבת של איזה תיקון?

תודה רבה לכם ושוב מחילה על פרטי השאלה הנוקבים

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

א. השאלות נועדו לתשובות קצרות ואתה מעלה נושא עמוק המצריך עיון וברור גדול, על כן לא אוכל לכתוב אלא ראשי פרקים בסוגיא.

ב. אני רואה במכתבך הרבה כאב על מה שמעוללים לחטופים, חטופות. והגמ' אומר שהשבי הוא הקשה מכל העונשים האחרים במלחמה.

ג. שאלותך נשאלו בצורה יותר קשה לפני כשמונים שנה במהלך ולאחר מלחמת העולם השניה, עמנו סבל שנות שואה איומות, ואינני משווה צרות וסבל, אבל כנראה שהמצב לא היה הרבה יותר טוב ממה שקרה בשמחת תורה. והשאלות הללו הובילו חלק מהעם היהודי לכפור באמונתו. אמנם השאלות נכונות מדוע קהילות שלמות נעקרו, משפחות שלמות נעלמו, ילדים קטנים נרצחו, אבות, אמהות ובודאי זקנים וזקנות. השאלות הללו הן שאלות אישיות, מדוע קרה כך או כך, אבל לאחר שלש שנים מהאסון הגדול, הוקמה מדינת ישראל. כאשר מסתכלים בפרספקטיבה רחבה רואים את המהלך הגדול יותר, השואה ותקומת המדינה. כך שאיננו יודעים מדוע זה קרה לראובן ושמעון, אבל אנו רואים מהלך אלוקי של התקדמות בגאולתם של ישראל, והמהלך הראשון היה בהקמת המדינה. גם מהמלחמה הנוכחית לא נוכל לשאול מה עשה ד' לנו עד שנוכל לראות את התועלת של המלחמה, עם כל הכאב על הקורבנות והחטופים, באורות המלחמה מסביר שכל מלחמה מקדמת את התגלות הגאולה.

כאשר אנו מסתכלים במלחמה הזאת. אנו רואים כבר שהמלחמה אי"ה לא תתן לשיח של ערב שמחת תורה לחזור על עצמו. אמנם יש ויהיו עוד אנשי ריב ומדון אבל אנו מגלים שהעם מואס בשיח שהיה, אולי יכירו את הדרך האמיתית של הדיון הצבורי. אינני יודע מה טמון במלחמה, אבל ברור שהמלחמה הנכחית כבר הבהירה לעם שאין כאן מלחמה על התנחלויות (בארי, כפר עזה, סופה חולית, ניר יצחק) הם לא התנחלויות וגבעות אלא הם יהודים שמיישבים את הדרום, והאויבים עשו להם את הדברים הגרועים ביותר, אנו יכולים להסיק שיש כאן בעיה שורשית ביחסי העמים, והפתרון לא יהיה בקו הגבול, אלא במהות הגבול והיחס בינינו לבינם. יש עוד נקודות שהתבררו במלחמה זו, ונראה שאנו עדיין לא יכולים לדון בכך, כפי שאמרתי לאחר השואה הברור היה כשלש שנים, כאן יתכן שהברור עמוק יותר ונצטרך עוד זמן כדי להבין מה שאנו רואים.

כשאנו אומרים שהקב"ה טוב לכל ורחמיו על כל מעשיו, זה בדיון הפרטי אבל כשיש מלחמה החשבונות שונים לחלוטין, לא ראי מלחמה לזמן של שלום.

כפי שכתבתי במייל צריך לקצר, ויש להאריך. אבל מקווה שהבנתה שהשאלה היא גדולה, ולהסתכל עליה במבט של כאן ועכשיו היא הסתכלות מצומצמת, צריך לפקוח עינים לראות את התהליך באור גדול.

שבוע טוב

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות