שאל את הרב

חבר בעת צרה

חדשות כיפה הרב דוד לוי 28/08/24 17:56 כד באב התשפד

שאלה

שלום לרב דוד היקר

יש לי חבר שאני מכיר כ7 שנים והייתה לנו חברות טובה מאד. (שמו יוסי שם בדוי)

לפני שנה וחצי התחלתי להתחזק ובמקביל בגלל בעיות במשפחה וכן בבריאות שלי נכנסתי לדיכאון.

מאד התאכזבתי ממנו, לפעמים היה עוזר לי ולפעמים לא, לעיתים הייתי מבקש עזרה ולא כל כך מקבל אותה או לחלופין הוא לא היה מדבר איתי שבועות רבים כשהיה עסוק בעבודה שלו למרות שידע שהייתי בדיכאון. מאחר והייתי במצב של חוסר רצון לחיות פעמים רבות, התחלתי להרגיש שהאכפתיות שלו לזולת, הרעות כחבר במיוחד בעת צרה לא ברמה הרוחנית שאני נמצא בה. שמתי לב שהוא סוג של רפורמי, לוקח מה שהוא מרגיש שעושה לו טוב ודוחה את מה שלא. למשל לא מאמין בחתונה, ולא בשמירת נגיעה. התחושה שאכפת לו בעיקר מעצמו מתחזקת אצלי כשאני מתבונן בכל. במיוחד כשכעת כשהוא חי עם אישה מחוץ לנישואים הוא עוד יותר מרוכז בעצמו, מסנן לעיתים אפילו אם התעצבתי על דבר מה וכתבתי לו, לא מפגיש את האישה עם חבריו כבר שנים..

יצא לי לנסות לומר לו שציפיתי ואני מצפה מחבר ליותר בעיתות צרה אבל זה לא כל כך השפיע.

לאחרונה גם קרה מקרה שיוסי איחר בהחזרת הלוואה לחבר משותף למרות שהוא מבוסס מאד כלכלית ואף שיקר ומרח את החבר תקופה ארוכה וסירב להחזיר כשניסיתי להביא לשלום ביניהם..

אני מרגיש שאני מקבל סימנים שליליים לגביו מבורא עולם אבל אני לא יודע מה לעשות.. מצד שני לעיתים אני מרגיש שכן אפשר לשוחח איתו על דברי תורה ובנוסף כיף לנו יחד. אני מרגיש שנפגעתי פעמים רבות.

תשובה

שלום לך,

תזכה למצוות על התחזקותך.

לגבי בעיות במשפחה ובבריאות עליך לטפל.

אדם צריך להיות עובד השם בשמחה ולא חלילה בדכאון.

חלק מהשמחה זה המבט שלך על העולם - אם אתה מתבונן בעין טובה - תראה שמחה ואם חלילה אתה מביט בעין רעה וביקורתית אז תראה עולם אפור או שחור ואתה עלול לשקוע בדכאון.

העיקר תמצא לכך עיסוקים מענינים ומושכים ותשקיע את עצמך בהם.

לענין החבר שלך -

ראשית אל תתאכזב, כנראה שבטעות היו לך ציפיות לא נכונות.

כמו כן אל תבקר אותו - לא על שמירת המצוות ולא על החזר הלוואה וכד' - אינך לא הקב"ה ולא המחנך שלו. עליך רק לדון אותו לכף זכות ולדעת שאתה רואה תמיד רק תמונה חלקית שבד"כ אינה נכונה. במצבך גם אל תנסה להביא שלום בין חברים, אתה עלול להשאר בלי חברות אם אף אחד מהם.

אם הוא חי עם אשה - סביר להניח שהוא צריך להשקיע בקשר איתה וכל מצב כזה מביא לניתוק מהחברים. אני משער שאינך נשוי וכאשר תתחתן גם אתה תראה שהחברים שהיו לך לפני החתונה, במקרים רבים לא תמשיכו את החברות אחריה וגם אם תמשיכו המינון ירד מאד - חובה להקדיש זמן רב לתא המשפחתי המתהווה.

בהצלחה

דוד לוי

098987548 - ליעוץ נוסף

כתבות נוספות