שאל את הרב

ימי השבוע וימי הבריאה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/06/24 19:10 כד בסיון התשפד

שאלה

שלום לכבוד הרב.

ספר שמות פרק כ' פסוק י':

כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם וינח ביום השביעי על כן ברך ה' את יום השבת ויקדשהו:

לפי הבנתי הסיבה שאנחנו סופרים שישה ימים של 24 שעות ואז שובתים ביום השביעי, היא כמובן כי ה' ציווה, ובנוסף בגלל שה' ברא את העולם בששה ימים ובשביעי נח.

רשי על בראשית ברא:

"ואם תאמר: להורות בא שאלו תחילה נבראו, ופירושו: בראשית הכל ברא אלו, ויש לך מקראות שמקצרים לשונם וממעטים תיבה אחת, כמו: (איוב ג י) "כִּי לֹא סָגַר דַּלְתֵי בִטְנִי", ולא פירש מי הסוגר, וכמו (ישעיהו ח ד) "יִשָּׂא אֶת חֵיל דַּמֶּשֶׂק", ולא פירש מי ישאנו, וכמו (עמוס ו יב) "אִם יַחֲרוֹשׁ בַּבְּקָרִים", ולא פירש "אם יחרוש אדם בבקרים", וכמו (ישעיהו מו י) "מַגִּיד מֵרֵאשִׁית אַחֲרִית", ולא פירש "מַגִּיד מֵרֵאשִׁית דבר אַחֲרִית דבר". אם כן תמה על עצמך, שהרי המים קדמו, שהרי כתיב: "וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם", ועדיין לא גילה המקרא בריית המים מתי היתה. הא למדת שקדמו המים לארץ. ועוד, שהשמים מאש ומים נבראו. על כרחך לא לימד המקרא בסדר המוקדמים והמאוחרים כלום."

אני מבין מכאן שהעולם לא נברא בששה ימים של 24 שעות אז למה אנחנו מסדרים את השבוע ככה?

אני יכול לומר בדרך פשוטה שפשוט היה צריך לחלק את הזמן ל7 חלקים ולחלק לצורה שיום זה משקיעה עד שקיעה זה נוח וכלומר איזה דבר אחר היינו יכולים לעשות, זאת הצורה הנורמלית.

שכתוב בתורה "ויהי ערב ויהי בוקר" האם זה ממש פשט?

האם הרב יכול לתת לי דרך נוספת להסתכל על הדברים.

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

אני לא בטוח שהבנתי את השאלה.

סביר מאוד להניח כי העולם לא נברא בימים שאנו מכירים היום. של 24 שעות.

יש הטוענים בכלל כי ששת ימי הבריאה הם מליארדי שנים.

ובכלל – כל פרשת הבריאה היא סתומה. מה אנחנו מבינים ממנה היא שהיא נחלקה לשבעה "ימים"; שהיו בה עשרה מאמרות וכדו'. אבל לא הרבה יותר מזה.

אולם אין זה מפריע לנו.

משעה שאנו קיימים במסגרת של שבעה ימים, שכן זה העולם שלנו, אנו מציינים את בריאת העולם בשבעה "ימים" משלנו, גם אם במקור שבעת הימים האלה הם בעלי משמעות אחרת לגמרי.

הלוא כן ?

כל טוב

כתבות נוספות