שאל את הרב

מועצת העיתונות ואלימות כלפי כתבי ערוץ 14

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/06/24 09:19 כא בסיון התשפד

שאלה

שלום הרב שרלו

ראיתי שאתה חבר נשיאות מועצת העיתונות.

רציתי לשאול אותך איך אתה יכול להיות חלק מחבורה צבועה כזו שהיא נלחמת כאילו כביכול נגד אלימות על כתבים אבל שמדובר במישהו מערוץ 14 שתיקה רועמת.

זה סתם משהו צבוע ובטח יגידו שזה לא אותו הדבר, ושוב כל הארגונים השמאלניים שרואים להם.

תשובה

שלום וברכה

אענה לך ראשית באופן ממוקד, ולאחר מכן בצורה כללית יותר.

לא היית צריך להתאמץ. היית יכול רק להקיש בגוגל ״מועצת העיתונות ערוץ 14 אלימות״ ולקבל את הידיעה הבאה רק מהשבוע שעבר:

http://www.moaza.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=2706742

שאומרת: ״מועצת העיתונות והתקשורת מגנה כל תקיפה של עיתונאים מערוץ 14 על ידי מפגינים״, ותוספת בתגובות של אחד מחברי המועצה - יוסי אחימאיר - על כך שמההמשך היה אולי אפשר להבין שהייתה הווא אמינא שערוץ 14 חריג, כלומר: בניגוד מוחלט למה שכתבת אנחנו נוהגים אחרת לחלוטין. אם היית ממשיך היית רואה גם את גם באופן אישי, עמדתי לאורך הדרך כולה היא שאתיקה ומוסר אינם צבועים בצבע מסוים ובכיוון פוליטי, ולמעשה האשמת אותי בתשובה שאמורה להתפרסם ברבים בהאשמת שווא ושקר, בצביעות, ובהסכמה למעשה לניצול חמור של המוסר לצרכים פוליטיים של ה״שמאלנים״. לא זו בלבד, אלא שכינית את המועצה שהיא צבועה, שמאלנית, רואים להם וכדו׳.

כמובן שזו לא הפעם היחידה. זו רק האחרונה מלפני כמה ימים. ראה גם את

http://www.moaza.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=2690290

ועוד ועוד.

האם יהיה נכון להחליף את השאלה, ולשאול דווקא אותך - איך אתה כותב דבר כזה ??!! מי התיר לך להוציא את דיבת אנשים רעה ?!

וזו גם הזדמנות לומר משהו כללי על לשון הרע והלבנת פנים, כינוי שם לחברו ושקרים. הותרה הרצועה. יש איזושהי תפיסה שאם הדברים נאמרים בצורת שאלה, או מוסיפים את המילה ״לכאורה״, או כל טריק אחר - הכל מותר. כאילו שלא מוטלת על הכותב אחריות כלשהי קודם כל לבדוק את העובדות לפני שהוא כותב דבר משמיץ כלשהו.

אין שום היתר הלכתי, מוסרי ואנושי לעשות זאת. אם כותבים דבר עובדתי, גם אם ״אף פעם זה לא קרה״ או כל דבר אחר מעין זה - חייבים לבדוק ככל הניתן האם העובדות נכונות לפני שכותבים אותם, אחרת זו הלבנת פנים, אמירת לשון הרע ושקר, שהן מהעבירות החמורות ביותר הקיימות, הרבה יותר מהנושאים עליהם מבקשים להילחם.

זו הזדמנות לקריאה לנהוג לפי ההלכה, המוסר והאנושיות ולכתוב רק דברים נכונים. מותר לכתוב דברים קשים; מותר לכתוב שחיפשתי ולא מצאתי (אם אמנם כך היה); מותר לכתוב דברי ביקורת קשים; מותר לכתוב שדורשים חקירה תוך הדגשה שמטרת החקירה היא לברר את האמת ולאפשר לכל צד להציג את עמדתו; וכדו׳.

אבל אסור לכתוב דברים לא נכוניםֿ בעליל, גם לא כשאלה שהיא לכאורה תמימה, וגם לא בכל דרך אחרת שמבקשת לעקוף את הפורמליות, ולהוציא דיבה בדרכים מכוערות. זו גם הדרך היחידה המאפשרת לביקורת להתקיים, שהלוא משעה שהיא מבוססת על עובדות לא נכונות - אין בה טעם כלשהו, והיא מנוגדת לדרישת התורה ״מדבר שקר תרחק״.

כל טוב

כתבות נוספות