שאל את הרב

אכילת חזיר וירטואלית על מחשב

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/06/24 06:49 כא בסיון התשפד

שאלה

שלום רב,

דיברתי עם הנכד שלי, והוא הביא שאלה שמקורה בעולם משחקי המחשב. הוא מספר: יש משחק מחשב, הוא הנפוץ ביותר בעולם, כאשר בתוך המשחק על השחקן לאכול אוכל לא כשר, אוכל וירטואלי לא כשר, למשל חזיר. הנכד שלי שואל: לשחק את המשחק הזה, זה עבירה? הרי הוא לא אוכל את החזיר, הכול זה משחק.

לעניות דעתי, אפשר לפרק את הבעיה לשתי בעיות, כאשר לכול אחת מהן יש אולי תשובה ישירה. אפשר לפרק את העולם של המשחק לשני עולמות, עולם גשמי, ממשי, ועולם רוחני, השייך לנשמה. לעניות דעתי, בעולם הגשמי, אכילת מזון וירטואלי לא כשר, אולי לא עבירה, אין אכילה ממש, אכילה אמיתית, אלא רק אכילה כאילו. לעומת זה, בעולם הרוחני, אוכל לא כשר, אפילו וירטואלי, נשאר אוכל לא כשר, ואכילתו עבירה. לכן, לעניות דעתי, המשחק הזה לא מתאים ליהודים.

עוד דבר, בכלל, משחקי מחשב, וטלפון חכם, הם "מכשול בפני העיוור", הם מושכים את האדם לעבירה, עבירה של בזבוז זמן, במקום ללמוד תורה.

בבקשה, עוד דבר: אם אני זוכר טוב, למחוק שם ה' במחשב, בכתיבה במחשב, זה לא עבירה, אפילו שלמחוק שם ה' בכתב רגיל, על דף רגיל, זה כן עבירה. שאלה: יכול להיות שיש ניגוד בין התשובה למשחק מחשב, לבין התשובה למחיקת שם ה' במחשב? הרי שני המקרים האלה דומים בזה, שפעולה זאת וגם פעולה זאת נעשים במחשב?

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

התענגתי על דבריך, ועל הדיון כפי שהצגת אותו.

ואיני בטוח שיש לי מה לתרום לו.

אכן, מבחינה הלכתית ישירה - לא ניתן לדבר על איסור בהקשר של אכילה וירטואלית. ההלכה לא אסרה את הדבר הזה, ואין מדובר כלל באכילה או בהנאה מדברים אסורים, אלא בפיקסלים ותנועות חשמליות.

ברם, במישור הסובייקטיבי צריך לבחון האם המשחק הזה מגמד את הרגישות העמוקה לחובת קדושת האכילה ושמירה על הלכותיה. יש הנוהגים בעולם החרדי לא להחזיק ספרי ילדים שמזכירים בהמות טמאות, או להימנע מלראות חזיר (ראה שלט בגן החיות התנכ״י https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSdFg39Lt5Ex616DsG8HUCTyYxiQ9X3fDiZCw&s). נוהג זה אינו הלכה, ואף ניתן להתווכח עימו ולטעון שהוא מגוחך מאוד, אך הוא מלמד על רגישות ועל רצון שלא לשחוק את הנפש.

קביעה כזו מחייבת בראש ובראשונה מחקר עובדתי - האמנם זה מה שמתחולל, ומי שמשחק כך מחליש את זיקתו להלכות קדושת האוכל. אם אמנם זה כך - נראה שנכון לאסור, אבל לי אין כלים לדעת האמנם זה כך. מבחינה מעשית, אם מדובר במשימה פה ושם נראה לי שמחיר הוספת איסורים יהיה גבוה יותר מההימנעות מלגזור גזירות חדשות, אולם אם מדובר בדבר עקבי ושיטתי - הסברא אומרת שהדבר פוגם ופגום.

אין ספק שמשחקי מחשב נמצאים בתחום הרחב של דברים שמיעוטם מותר ואולי אף טוב לילד לשחק, וריבויים הוא נזק עצום, מעצם קיומם, והסיבות שכתבת עליהם. זו אכן הזדמנות לבנות עם הילדים תוכנית רוחנית משמעותית, של שימוש מושכל ומוגבל במשחקי המחשב, ועל ידי כך להפוך את המכשול לתנועת תיקון ובניה.

אכן, אין איסור למחוק את שם ה׳ במחשב, וזו אינה סתירה לאמור לעיל, שכן מבחינה אובייקטיבית אין זה שם ה׳ כתוב וממילא אין איסור למחוק. אולם גם כאן, משחק שעיקרו הוא מחיקת שם ה׳ יהיה אסור מבחינה סובייקטיבית, כאמור לעיל.

כל טוב

כתבות נוספות