שאל את הרב

ביקורת הדת והמקרא

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 20/06/24 18:16 יד בסיון התשפד

שאלה

שלום,

קודם כל תודה על האפשרות לשלוח באתר שאלה.

השאלות הן לא קלות לאדם דתי ואשמח לתשובות.

השאלה שלי תעסוק באי מציאת הסבר שמקשר בין דת ותורת האבולוצייה,ואי התערבות של גורם חיצוני באיבולוצייה עצמה.

צ'ארלס דרווין,אחד ההוגים והמדענים המפורסמים פרסם במאה ה-19 את תאוריית האבולוצייה.

עברו הרבה מאוד דעות וביקורת על פרסום התאורייה בזמנו,בנוסף לעובדה שלדרווין לא היו כלים בזמנו שאיפשרו לו להציג את כל הממצאים שיש לנו היום.

היום התאורייה התגבשה יותר וישנם עדיין הסברים שונים בתוך האבולוציה עצמה,עם זאת,התאוריה עצמה מתקבלת כעובדה.

בנוסף,הצליחו להראות שהתאוריה אכן מתקיימת בצורות חיים בעלי אורך חיים קצר משל בני אדם.

התאורייה בעצם מראה שכל מה שאנחנו קוראים לו חיים,העיצוב והיופי שבטבע,תוצאה של תהליך של שינוי מאוד ארוך לאורך זמן.

התאורייה טוענת שבעצם לא היה וגם לא היה צריך משהו שיתערב בטבע כדי שתהליך האבולוציה יקרה.

בהינתן המידע הנל,השאלות שלי:

1.מה זה אומר על הסיפור המקראי?

מה זה אומר על הסיפור של אדם וחווה?מה זה אומר על הסיפור של קין והבל?

תאוריית האבולוצייה אומרת שבעצם לא היו קיימים.

אני מכיר פרשנות שתחילת האנושות היא לא בדיוק מה שהאדם קורה בסיפור הבריאה בבראשית,

אבל אם בעצם מגני הדת והמקרא טוענים שהסיפור הוא רק סיפור שבא לספר משהו וללמד את הקוראים,והוא לא באמת קרה,

אז איך ניתן להסתמך על זה שפרשנות הסיפור היא נכונה אם בעצם נטען שהסיפור לא קרה?

**כוונתי בכך שהסיפור-לא קרה,כלומר הטקסט המקראי טוען שאדם וחווה אכן היו קיימים.

הלוגיקה מאחורי השאלה היא,אם ידוע שנכתב סיפור,ובעבר הלא רחוק רוב האנשים קראו את התנך,בין אם היו יהודים או נוצרים,והאמינו לכתוב בטקסט כמו שכתוב,ובאמת חשבו שהאנושות התפתחה מאדם וחווה והחלה את דרכה לפני ששת אלפים שנה,

והיום ידוע שזה לא נכון (לפחות לפי גישת המדע) אז מה זה אומר על כותבי הדת מלכתחילה והפרשנות של הסיפור הזה?

2. ממצאים/ארכיאולוגייה.אחלק לשני שאלות.

1.בהינתן המידע למעלה,מה כל זה אומר על הסיפור של המבול של נוח?

אני אחלק את השאלה לשני ההנחות שלפי אחת המבול היה מקומי ולפי השניה המבול היה עולמי.

דבר ראשון ידוע לנו על צורות חיים שונות כמו למשל דינוזאורים,ידוע לנו על פרימטים,צורות קודמות של האדם המודני.

אם נלך לפי הסיפור (הפחות נפוץ היום) שהעולם נוצר לפני פחות מששת אלפים שנה אז איפה בדיוק כל האבולוצייה הדינוזאורים וצורות המעבר של האדם המודרני התפתחו?

ואם נלך עם הסיפור המודרני שכל אירועי התנך התרחשו אחרי האדם הראשון ש"נוצר" כביכול לפני 5,782 שנה,

ובהינתן שהסיפור של נוח והמבול בכל מקרה קרה,ובין אם נתייחס לשתי הואריאציות של הסיפור,

בין אם זאת הואריאצייה של מבול מקומי או מבול עולמי שהציף את כל העולם,

אז שתי שאלות.

אם מדובר במבול עולמי,איך זה שאין משהו שקוטע את הרצף ההיסטורי של החיים בסין או בהודו למשל?

מאיפה השוני הגזעי בין האנשים?במיוחד אם יוצא שכולם צאצאים של נוח.

גם בתאוריית המבול המקומי יש את אותן הבעיות עם תיארוך הגעת המתיישבים הראשונים למספוטומיה והסיפור על המבול,בנוסף להיעדר בממצאים שיכולים לאמת שאכן קרה ככה.

אשתף את הקישור:

https://ncse.ngo/flood-mesopotamian-archaeological-evidence

**(אני אתייחס לממצאים שמצאתי,

יש מיעוט מועט של ממצאים שבאמת קשה להתייחס אליהם,למשל 2 ממצאים באתרים שנקראו במספוטמיה "אור" "וקיש",

לפי דברי החוקרים הממצאים לא יכולים לאמת שהמבול (שהניחו שהיה מבול) באתרים היה הרסני כמו שתואר במקרא על סמך שאר הממצאים באזור,וזה עוד בלי ממצאים שיכולים לתת אינדיקציה למבול מקומי והרסני שקרה במספטומיה.)

השאלה היא האם יש איזושהי אינדיקצייה שיכולה להסתדר עם ההגיון שהסיפור אכן קרה או שהוא בא רק לשרת כמתווך לפרשנות נוספת?

3.דמיון בין המקרא ותרבויות במספוטמיה.

אתייחס לכמה דוגמאות בלבד:

-סיפור המלך השומרי האחרון שמייחסים לתקופת טרום המבול "זיאוסודרה",ממיתולוגיית סיפור המבול השומרית.

-הקבלות בין עלילות גילגמש לסיפור המקראי על סיפור המבול.

-חוקי חרומבי וחוקים אחרים

איך יוצא שיש דמיון בין התרבויות?

תודה ענקית על זמנך!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אין אפשרות לענות לכל שאלותיך במכתב קצר, אבל אנסה לתמצת.

שאלתך איננה רק על דרווין והאבולוציה אלא גם על גיל העולם שאנו מונים 6784 שנה ולפי האבולוציה זה מליוני שנים. ועוד שאלות שעוסקות כולן בשאלה האם יש סתירה בין התורה והמדע. דע לך שהתורה איננה ספר הסתוריה, איננה מספרת את הסיפור מהצד ההיסטורי אלא מהצד הערכי של התנהגות האדם. לתורה לא משנה כיצד נוצר האדם, לשאלה זו אין השפעה ערכית אלא מדעית, שיכולה להיות מחקרית אבל החוקר יכול להיות גם האדם חסר מוסר וכבוד. את התורה יותר מעניין בסיפור אדם וחוה על כך שאדם היה כפוי טובה בשעה שאמר "האשה אשר נתתה עמדי", נקודת הדגש של התורה היא המוסריות של האדם, שהוא קורא שמות לבעלי החיים ונותן לכל בע"ח את הייעוד, אבל מי נוצר קודם ואיך אין לזה משמעות, אלא כל בעלי החיים נבראו ביום החמישי או שישי, אבל חשוב לתורה לציין שהאדם נברא לאחר כל בע"ח, כדי שידע האדם את חשיבותו ומעלתו על פני כל הבריאה. כאשר נבראו שתי מאורות ואחת הוקטנה, בגלל שאין שני מלכים שולטים כאחד, לא מעניין את התורה כיצד זה קרה אלא המוסר שאני לומד ממנו. כל ספר בראשית בא ללמד אותנו שהקב"ה הנחיל נחלת גויים לעם ישראל והוא נותן אותה לגויים תקופה מסוימת ולאחר מכן מעביר, אבל לא מי העביר למי מעניין אלא מדוע העביר את ארץ ישראל מבני כנען לבני שם.

הצגת השאלה כאילו יש כאן ויכוח והתדיינות בין שתי תפיסות היא מוטעת, מכיוון שהתאוריות השונות עוסקות בשאלת האיך, מתי ואילו התורה עוסקת מה האדם לומד מהם. ואלו שני מישורים שאין ביניהם ממשק כלל. תחפש אולי את הספר לנבוכי הדור של הראי"ה קוק אולי יוסיף לך הבנה בשאלות אלו.

שבת שלום

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ .

כתבות נוספות