שאל את הרב

בזבוז של החיים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 20/06/24 18:02 יד בסיון התשפד

שאלה

שלום הרב.

זה אני מהשאלה על הזיכרונות שאחרי החטא והאם חזרתי בתשובה מספיק, ויש לי שאלה על מה שאמרת. האם בכל רגע ובכל מצב אני אמור להצטער על החטאים שעשיתי? אני מבין שצריך לשמור שבכל נרגע אני לא אחטא, אבל זה נראה לי קצת מוגזם שבכל רגע אני אצטער.

2. אני מרגיש שאני לא מספיק מנצל את ההזדמנות שהקדוש ברוך הוא נתן לי, אלא מבזבז אותה.

אני אתן לך דוגמה למה שהיום עשיתי: מיד אחרי שחזרתי מבית הספר (למרות שהיה בבית הספר הכנסת ספר תורה, אז אני מניח שזו מצווה) שכבתי על הספה עם מאוורר וקערה של פירות בערך שעה ואני הייתי יכול לעזות עם הזמן הזה הרבה דברים אחרים! מצוות, מעשים טובים.

אני מתאמץ לפעמים לקיים מצוות, לדוגמה צדקה, לפעמים אני מנסה לעודד ילדים שקיבלו מכה בבית הספר, אבל כל פעם שאני עושה מצווה אני מרגיש מעין גאווה, לדוגמה "אף אחד לא היה עושה את זה חוץ ממני" או "אני ממש צדיק ואני הכי טוב" ועוד כל מיני דברים כאלה, ואני ממש מנסה להיות כמו תלמידי חכמים שאני רואה אבל אני לא מצליח! זה ממש מתסכל אותי.

3. קורה לי לפעמים שקופצת לי פרסומת לא צנועה למחשב (יש סינון, אבל הוא לא ברמה מקסימלית) או שאני פתאום רואה ברחוב בחורה לא צנועה. ברוך ה', אני מצליח לעצום עיניים ולחכות שזה יעבור. האם אני צריך לחזור בתשובה גם על השנייה הזאת שעברתי עבירה?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

1. אתה לא חייב לזכור ולהצטער כל רגע.

בתשובה שלי הגבתי למה שאתה כתבת, שקשה לך כשאתה נזכר בחטאים שלך. הסברתי לך שכאשר אתה נזכר בחטאים אל תבהל מכך. אתה יכול להפוך את האירוע הזה לכוח תשובה מחזק ומרומם.

2. אתה נער נפלא. יש לך הבנה נכונה ורצונות טובים מאוד. אל תצפה מעצמך להיות מושלם. צפיות גבוהות מדי גורמות לך להתאכזב מעצמך - זה מזיק ופוגע בך. תקבל את עצמך כמו שאתה ותנסה להתקדם לאט לאט. לאט מאוד. יש בך המון טובה והמון ברכה. הרמב"ם מסביר שכל אדם צריך זמן של מנוחה והרפיה כי כוחות הנפש שלנו מוגבלים. כשאתה חוזר מבית הספר אתה צריך להירגע. שעה עם מאוורר וקערת פירות זו דרך מצוינת להירגע.

מחשבות טובות על עצמך זה דבר טוב וחשוב. אדם צריך לשמוח בדברים טובים שהוא עושה ולהעריך את עצמו על כך זה מחזק אותך ונותן לך כוח להמשיך ולהתקדם.

בכל מה שכתבת יש שיבוש אחד שצריך לתקן אותו כדי למנוע התנשאות. גאווה זו מידה לא טובה, חשוב להתרחק ממנה.

אתה כותב: "אף אחד לא היה עושה את זה חוץ ממני". במקום זה תחשוב: "אני שמח לעשות את זה כשאין מישהו אחר שיעשה זאת".

אתה כותב: "אני ממש צדיק ואני הכי טוב". במקום זה תחשוב: "אני ממש צדיק ואני טוב".

הרעיון הוא לא להשוות עצמך לאחרים. לא לחשוב "איך אני לעומת אחרים" אלא לחשוב טוב על עצמך בלי להשוות לאחרים. ההשוואה לאחרים מביאה לגאווה.

3. על הפעם הראשונה שרואים אין אחריות לשמירת העיניים - לא ידענו שזה שם.

שמירת העיניים היא לא להמשיך להתבונן במה שלא צנוע. לכן אם אתה מסלק את המבט מיד, זה בסדר. אם לא מצליחים לסלק את המבט מיד או שחוזרים להתבונן - על כך צריך תיקון ותשובה.

כתבות נוספות