שאל את הרב

האם הציונות הדתית היא מגזר או גשר ?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/05/24 11:56 טו באייר התשפד

שאלה

שלום לרב,

בשבועות האחרונות עוד פעם מתווכחים על השאלה האם הציונות הדתית היא גשר שדורכים עליו או מגזר שהוא נלחם רק לטובתו. רציתי לדעת מה לדעתך היא הדעה הנכונה ואיפה בעצם אתה נמצא,כי אני קורא הרבה דברים שלך אבל לא יודע להגדיר אותך.

סליחה על השאלה.

תשובה

שלום וברכה

לשאלה הזו יש שלוש פנים:

פן אחד הוא הפן הסוציולוגי. לצורך תשובה על השאלה הזו צריך כמובן להגדיר מהו מגזר ואת מי בודקים תחת הכותרת ״ציונות דתית״ (אני מעריך שהשאלה שלך אינה סוברת שהמפלגה שלקחה את השם לעצמה היא הקבוצה שאתה בודק), ואז לענות על השאלה הזו. אני לא סוציולוג, ועל כן לא יכול לענות עליה. צריך לעשות סקר דעת קהל, אם כי זה יהיה קשה, שכן לא ברור את מי שואלים.

פן שני הוא הפן האידיאולוגי. ואכן, נראה שנכון לומר שזה עצמו חלק בלתי נפרד מהדיון הפנימי של אנשי הציונות הדתית. חלק סוברים שיש לראות את עצמנו כמגזר, ויש בעמדה זו גם ענווה גדולה - אנחנו רק מגזר, וגם גאווה גדולה - אנחנו במקום ״גבוה״ במפת המגזרים; חלק סובר שהוא לא מגזר, כי אם מחבר ומגשר בין המגזרים השונים, וגם כאן יש ענווה גדולה ותחושת שליחות ונכונות לוויתור ופשרות, וגם גאווה גדולה, שהלוא אין מדובר בסתם ״מגזר״ אלא בבריח תיכון לאומה.

פן שלישי הוא שאלתך איפה אני נמצא. לאמתו של דבר, אין לי מושג, אבל מסיבה אחרת. אני חש חלק בלתי נפרד מהרבה מגזרים באומה הישראלית. חלק מהמגזר החרדי, על קיום המצוות ותלמוד התורה, כמו גם על הזהות; חלק מהמגזר הליברלי, על חרות האדם וחופש המחשבה, וצמצום כוחה של המדינה; חלק מהמגזר השמרני, כי איני אוהב מהפכות גדולות וביטול העבר, אלא תנועה אבולוציונית; חלק מהמגזר הציוני; בוודאי שחלק מהמגזר הציוני הדתי, שזה המעגל שבתוכו אני חי; חלק מהמגזר החילוני, על ערכים בסיסיים של שוויון, אתיקה טבעיות החיים, שגם זה המעגל שבתוכו אני חי וכדו׳. כך שקשה לי מאוד לענות על השאלה הזו, כי היא לא מתאפשר לי להיכנס לאחד משתי האפשרויות שהצעת. הנוח לי ביותר הוא לומר שאני רואה את עצמי כחלק מהמגזר של עם ישראל, אבל אני חושש שזה עצמו נושא בחובו גם ענווה וגם שחצנות, אז אולי מוטב לומר לך: לא יודע.

כל טוב

כתבות נוספות