שאל את הרב

היחס לתקפת הראמדן

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 10/03/24 16:44 ל באדר א'

שאלה

אני מתגורר ועובד באיזור הצפון. במהלך היום יום אני נפגש עם המון אנשים מהמגזר המוסלמי, חלקם קרובים לי כאחים.

כל שנה אני מתלבט בשאלה כיצד להתייחס אליהם בצום הרמאדן?

למשל,

האם מותר לי לאכול ולשתות ליד אדם שצם? (שיקולים: לנו זה לא צום, אבל הוא מן הסתם לא מרגיש בנוח, הוא גם מתחשב בי בצומות שלנו, מצד שני פה מדובר על חודש שלם).

האם מותר (ואלי רצוי) לברך ברמאדן כרים או רמאדן מובראכ? (שיקולים זו ברכה אבל מצד שני היא רק עבורו ויש אנשים שתופסים את החודש הזה כרע למרות שמטרתו לגרום לתשובה).

האם מותר להתארח לסעודת איפטר? (השיקולים: מוזמן, כל החברים מהעבודה הולכים, עושים מאמץ שהאוכל יהיה כשר, מצד שני זו ארוחה שהיא חלק מטקס דתי - להבנתי, ובכלל מדובר בחגיגה שלא רלבנטית והואולי סותרת את מנהגנו).

האם מותר להגיע למסגד להתפלל? (שיקולים - מותר להכנס למסגד זו לא כנסיה, מותר להתפלל שם, אפשר להגיד רק דברים מותרים כמו אללה הוא אכבר ובשקט להגיד פרק תהילים (הכריעה היא על שטיח וזה בסדר כמו שביום כיפור שמים שטיח) באיזור שלי שהוא בצפון הארצה גם הכיוון של דרום - מכה הוא כיוון ירושלים).

ובכלל מה היחס הנכון - לעודד צום, לשמור על מנהגי הדת, מה שגורם להיות יותר שמרן וגם הרעיון של הרמאדן בעצם חיובי, או בגלל שזה עניין מוסלמי אין לנו מקום להתערב. (או אפילו היהיו שיאמרו שיש מקום לזלזל חלילה - מה שכמובן לא נכון ואסור לכל הפחות, מדרכי שלום).

אודה על קבלת תשובת הרב שכן הרמאדן בפתח, כבר מתחיל בשבוע הבא.

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על שאלות אלו.

הן נוגעות לשני תחומים – להתנהגות אנושית ולשאלה הדתית.

א. בוודאי שלא ראוי לאכול ליד אדם שצם. זו התנהגות אנושית פשוטה שלא לעשות כך.

ב. ראוי לברך אותו כחלק מדרכי שלום, וכחלק ממה שאנחנו יכולים לעשות כדי שהחודש הזה ייהפך לברכה ולא לקללה.

ג. כחלק מדרכי שלום שאנו מצווים עליהן.

ד. לא נכון להתפלל במקום שנבנה מלכתחילה לתפילה של דת אחרת.

ה. יש שיקולים לכאן ולכאן האם לעודד או להפך. קשה להכריע. אני נוטה להאמין כי נכון שאנשי אמונה מצדדים שונים יכבדו האחד את השני, ואף שאינם מצטרפים, ישמחו שיש זיקה לא-להים.

כל טוב

כתבות נוספות