שאל את הרב

מתירנות בציבור הדתי לאומי

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 08/03/24 10:25 כח באדר א'

שאלה

שלום וברכה.

אני נימנת עם הציבור הדתי לאומי. אוהבת את המגזר, מאמינה בקו ולא מעוניינת לשנות כיוון.

יש לי שאלה שמציקה לי שנים רבות.

למה בציבור שלי, בשונה מהציבור החרדי, יש המון היתרים והקלות? "מותר" שירת נשים עם גברים במצגות שנערכות בישובים עבור ימי העצמאות וכו . "מותר" מדריכים ומדריכות יחד בארגוני נוער. "מותר" ואף רצוי נשים חברות כנסת, מועצה, וראשי ערים. משהו ברוח משדר מאוד ליברליות. וזה כ"כ חבל וכואב. כי בסוף המתירנות הזו מובילה למתירנות נוספת... אני שומעת המון ממגזרים אחרים את המשפט "הוא עם כיפה סרוגה אז זה בסדר..." למה אנו גורמים לציבור האיכותי שלנו, להצטייר כפורץ גדרות בעיקרי ההלכה? אשמח לתשובה. תודה רבה!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

השאלות שלך הן שייכות לנושאים גבוהים במהות עם ישראל, ותשובה קצרה לא תספק. אבל אשתדל להביא את יסודי הדברים.

שאלת על נשים דבר שמשדר ליברליות. יש לדעת שנושא הנשים במערך הצבורי הוא תלוי באוירה כללית.הגברים והנשים היו בקבלת תורה, היו בעם ישראל שבע נביאות, היו שופטות בעם ישראל, היו מנהיגות בעם ישראל, נשים קראו ועלו לתורה, מאידך יש דברים שנאסרו בעם ישראל

(מלך ולא מלכה). אין איסור שאשה תהיה במועצה דתית או ראש עיר (הייתה ראש ממשלה בישראל שכל הגופים הכירו בכך), ואפילו היו אדמורו"ת. עיקר הבעיה בדברים הללו היא התחרותיות והבחירות והצורך להחניף לבוחרים, בכך נמצאת בעיית הצניעות הגדולה, שאשה משפילה את אשיותה כדי להבחר, היא יכולה להיות לבושה בצניעות חרדית, אבל הצורך לבקש שיצביעו בעבורה הוא הנושא הקשה.

לפני מאתיים שנה לא הייתה זכות בחירה לאשה, והרב קוק זצ"ל נלחם שנשים לא תבחרנה ולא יבחרו, אבל בימינו שאשה עושה הכל (עובדת, מפרנסת, לומדת, מלמדת וכו') יעלה על הדעת שנשים לא תצבענה, ואפילו בעולם החרדי כל הנשים מצביאות (מלבד נטורי קרתא שלא משתתפים בהצבעות). דהיינו לא תהא כהנת כפונדקית,. האם בעולם החרדי אין מנהלות בנקים, מנהלות חנויות שמעסיקות עובדים רבים תחתיהם. כך שהשאלה היא תמיד יחסיות והסביבה.

כמו כן יש לציין שבעולם הדתי לאומי ישנה צניעות גדולה מאד, ברובן לא לובשות פאות נכריות אלא מטפחות, כמו כן כדאי לראות בחתונות (מסוימות) שהנשים לובשות בגדים נוצצים ומרהיבים, ובודאי נעליים, לעומת העולם הדתי לאומי שבו יש הרבה יותר צניעות טבעית.

בכל מגזר אפשר לראות את הטוב ואת הרע, ואפשר להבין שאמנם זה לא רצוי שתהא מדריכה לבנים בסניפים, ויש להשתדל למנוע זאת, אבל מאידך במקום שאין מדריכים (ברוב הסניפים) ובמקום זאת הנוער יתדרדר יותר, אולי כדאי לחלל שבת אחת כדי שישמרו שבתות הרבה. הוא שפתחתי שיש לכך השלכות רחבות. ובייחוד בצבור הדתי לאומי שרואה צורך לחבר את כל עם ישראל, כפי שכתב האר"י צבור ראשי תיבות צדיקים, בינונים ורשעים. יש צורך גם לחבר את אלו שלא זכו לאורה של תורה, ויש לפעמים צורך לשלם מחיר גם לכך. לעומת הציבור החרדי (שחלקו) רואה את הצורך לשמור רק על הקבוצה שלו ולא על הכלל. ומשום כך גם חסר לו את הנטיה ללכת לצבא, להתפלל לשלומה של המדינה, הם יכולים בודאי יותר להסתגר. לכן צריך להשתדל להרבות בקדושה, אבל קדושה של אהבת עם ישראל וגם קדושה של ארץ ישראל.

יש עוד הרבה מה להוסיף בכך אבל נתתי מספר נקודות.

שבת שלום

חודש של שמחה

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות