שאל את הרב

האם באמת אנשים מחללים שבת?

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 24/02/24 23:29 טו באדר א'

שאלה

שלום,

שמתי לב שלפי התורה חילול שבת צריך בתוכו גם כוונה וכל התנאים של מלאכת מחשבת,

ולפי התורה רוב האנשים החילוניים לא מחללים שבת לפי התורה אלא רק מדרבנן שרוב הדברים שהם עושים הם רק דרבנן כגון:

טלפון, חשמל לחלק הדעות, הנאות מחילולי שבת ומוקצה וכמובן שיש בזה עבירות אחרות אבל לא שבת. וגם שאינם מתכוונים לזה ואפילו לא יודעים מה מותר ומה אסור.

1. שאלתי היא האם זה נכון?

2. והאם הם נכללים בין היהודי שלא שומר שבת?(לענייני ההלכה)

3. האם רבנן גרמו ליותר חילולי שבת מאשר שמירת שבת עם כל הסייגים שלהם, שאם לא היו כל הסייגים הרוב לא מחלל שבת?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

א. ביהדות תורה שבכתב ובע"פ ירדו יחדיו מאת הבורא, וגם כל דברי חכמים הם מאת הבורא יתברך, אמנם לכל דבר יש דרגת עונש שונה וגם דרגת זכות שונה, אבל הכל מהבורא יתברך. לעניין מחלל שבת יש מחלל שבת דברי תורה ויש מחלל שבת בדברי חכמים. כל זה נמדד גם באיזה צורה הדברים נעשים האם בפרהסיא או ברשות היחיד. האם העובר ידע את האיסור האם לא ידע, חשבונות של הקב"ה אדם לא יכול להשיגם, אבל הקב"ה הוא יודע מחשבות ועושה דין אמת, לפי המקום והזמן.

ב. אתה יכול לשאול על עצמך אם עשיית כך וכך האם אני צריך לעשות תשובה ואיזה סוג תשובה, אבל דינו של הקב"ה אמת. שאלת האם הם נכללים בין היהודי שלא שומר שבת היא שאלה אישית לפי הנדון וכפי שאמרתי לשאלה זו אין בד"כ צורך לענות שאין זה מעניין האדם מה החשבון של הקב"ה.

ג. רבנן לא גורמים ליותר או פחות חילולי שבת, יש מערכת חוקים ומי שלא מקיים עובר עליהם. להבדיל אלף אלפי הבדלות כשהמדינה מתקנת מיסים הכוונה שיותר אנשים גונבים מהמדינה. אין למערכת החוקים דבר עם האדם שעושה.

שבוע טוב

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות