שאל את הרב

פנייה לבת בלשון זכר

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 04/02/24 15:52 כה בשבט התשפד

שאלה

אני מתנדבת במקום מסויים ויש שם מישהי שמגדירה את עצמה כבן ורוצה שיפנו אליה בלשון זכר וכולם באמת גם עושים את זה עכשיו בהתנדבות הקרובה אני הולכת להיות איתה באינטרקצייה מחייבת ולא אני לא יכולה לא לבוא טו משהו האם הלכתית מותר לי לפנות אליה בלשון בן עד כמה שזה מעוות פשוט זה יצור אי נעמות בין כולם כזה אם אני אתעקש לקרוא לה בלשון נקבה וזה גם מאוד מביך האם יש לי התר לקרוא לה בלשון זכר כגון "תביא את זה"

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

השאלה שאת מעלה היא האם שקר שכולם משקרים מותר גם לי לשקר. אמנם איסור שקר הוא רק בבית דין ובדברים שיש להם השפעה ממשית אבל שקר בפני עצמו שלא גורם להוצאות או שבועות בכך יש מחלוקת האם יש איסור מהתורה לשקר, ולכן חכמים התירו לשקר משלוש סיבות א. דברים שבצנעא. ב. גאוה ג. דרכי שלום. התירו לומר לכלה שהיא נאה למרות שהיא מכוערת מאד, אבל משום דרכי שלום התירו. כך יש הרבה דברים שיש בהם דרכי שלום והתירו לשקר בהם. על כן מבחינה דינית יש כאן מקום להתיר לשקר שזה משום דרכי שלום שהחברה לא תעלב. אבל מאידך יש כאן שיקול נוסף האומר שיש כאן מלחמה ציבורית בתוכנו מי מגדיר את האדם, האם הקב"ה בורא העולם או כל אחד יכול להחליט מהו זכר או נקבה. ובשאלה זו אסור לנו למצמץ ועלינו לומר את האמת שרק בורא עולם מחליט מי זכר ומי נקבה וכל הדבורים על כך שאדם מחליט מהו הם דברים בטלים.

על כן נראה לי שאת יכולה לומר לה תמיד עוד מילה אחת, להגדרתך תביא את הדבר הזה והזה, לפי בקשתך תביא... בכך תעקרי את כל הבעיות שנוצרות סביב שאלות אלו ויש בהם חלק מהמאבק על דמות המדינה היהודית.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות