שאל את הרב

אשמח למענה כמה מהר שמתאפשר לרב. כי זה שאלות שחשובות לי לדעת בשביל השבת.

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 20/12/23 22:59 ח בטבת התשפד

שאלה

בס״ד

שלום כבוד הרב.

יש לי כמה שאלות שאני אשמח לדעת את התשובות של שאלותיי כמה שיותר מהר שאתה יכול.

1. האם מותר לברך ברכת מעין שלוש ובורא נפשות בפיגמה או יחף? כי ברכת המזון אסור אבל האם כל שאר הברכות האחרונות מותר?

2.האם מותר לדרוך על דשא בשבת? הדשא הספציפי שאני מדברת עליו המון המון אנשים דורכים עליו תמיד. והוא נמצא בגן משחקים . ועושים עליו פיקניקים או משחקים בכדור שם בשבתות וביום חול. אז הם יש בעיה בלדרוך עליו בשבת?

3. האם מותר לי לשים את נרות השבת על. הפסנתר שלי בסלון ולהדליק את הנרות כשהן נמצאות על הפסנתר? או שיש עם זה בעיה הלכתית כי הפסנתר הוא מוקצה?

ובאותו נושא. האם מותר לשים ליד הנרות שבת תמונה או ציור? (לי יש ליד הנרות שבת מסגרת שבתוכה יש את המילים של המנון מדינת ישראל התקווה. וגם הציור וגם הנרות נמצאים על הפסנתר) אז האם יש בזה בעיה? או שזה מזלזל או משהו בסגנון?

4. האם זה נחשב ״צבוע״ להחליף בגד לבגד צנוע יותר בשביל תפילה. נגיד יצאתי מהמקלחת ושמתי חצאית ארוכה וחולצה ארוכה התפללתי. ואז החלפתי לפיגמה. האם זה נחשב צבוע?

או נגיד חזרתי הביתה וביום לבשתי מכנס ארוך וחצאית מעל ואז החלפתי לחצאית ארוכה . זה נחשב צבוע ? שאני בעצם מחליפה בגדים בשביל התפילה אבל לא הולכת איתם ״באמת״ למרות שאני כן הולכת עם החצאית הזו לפעמים. אבל האם זה נחשב צבוע להחליף את הבגדים בשביל התפילה? או להפך , וזה אפילו מכבד את התפילה להחליף לבגדים יותר מכבדים?.

תודה רבה והמשך יום טוב! תודה על זמן השקעתך במענה לשאלותיי. רק בשורות טובות.

אמן????????

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

א. אפשר לברך יחף, לגבי פיגמה רצוי שלא, אבל אם היא צנועה וטרחה להחליף אפשר לברך.

ב. אפשר אלא אם מתכוון לחתוך.

ג. האיסור במוקצה הוא הזזתו לא נגיעה בו. על כן אפשר להניח נרות על פסנתר. אפשר לשים ליד הנרות כל דבר שרוצים רק להזהר שלא תיווצר חלילה דליקה.

ד. אדרבא כל תפילה דורשת התייחדות ואם אפשר בגדים מיוחדים לתפילה, כשם שבמקדש היו בגדי כהונה להוצאת הדשן ובגדים להורדת הדשן מהמזבח, משמע שרצוי שיהיו בגדי תפילה מיוחדים עם ריחות נעימים.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות