שאל את הרב

שאלות על נדר ו OCD

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 29/11/23 12:57 טז בכסלו התשפד

שאלה

לרב יובל שרלו שלום וברכה,

רציתי לשאול כמה שאלות על נדרים. ברקע אני אציין שיש לי ocd בנושא הזה, אם כי אני לומר בכל מקרה כמה זה השפיע וכמה הרצון שלי האמיתי, זה מסובך.

1. אני יודעת שנדרי צדקה נחשבים גם במחשבה. האם גם במקרה במקרה שלי? אם אני חושבת שלא הייתי אומרת את הנדר באופן ברור אם הייתי צריכה ממש להגיד בפה את הכל מסודר (בגלל שבצורה כזאת זה יותר בשליטה) האם עדיין זה נחשב?

2. האם כל נדר שקשור לצדקה נחשב נדר צדקה, מבחינת זה שהוא תופס גם במחשבה? כלומר האם רק לידור לתת צדקה או גם לידור לתת את הצדקה למשהו מסוים- האם גם זה נחשב נדר צדקה שתופס גם במחשבה?

3. מקרה מסוים היה שחשבתי על נדר שנדרתי (ייתכן שאמרתי משהו אבל לא ממש בצורה מסודרת), שאני בספק אם היה קשור לצדקה וגם בספק האם התכוונתי לידור שוב או רק חשבתי על כך בראש.

4. בעניין נדרים בנושא אחר - בעבר הocd היה גם משפיע בענייני תפילה. כבר הרבה שנים שלא, או כמעט שלא, אבל יש דברים שאני שומרת בתפילה מאז שנדרתי. אני לא בטוחה בנדרים האלה אם אמרתי בפה את הנדרים.

אבל זה מכביד וגורם לי בסופו של דבר פחות להתפלל את התפילות, בגלל שיש דברים שאני מקפידה עליהם בתפילה (להתפלל באופן מסוים כמו כוונה ספציפית במקום מסוים, לומר שוב משהו ועוד). יש דברים שיש להם עניין הלכתי אבל זה מוגזם ולא נוח. האם בגלל שיש ספק אם אמרתי את הנדרים ממש בפה אני יכולה לא להקפיד עליהם למרות שעשיתי כך שנים?

תודה רבה הרב

ובשורות טובות

תשובה

שלום וברכה

לא אגלה לך שום דבר חדש, באומרי שהצירוף של OCD ונדרים הוא מהמציקים ביותר שיש.

ולכן, פוסקי ההלכה קבעו כי נדר של אדם עם OCD ייחשב ככזה רק אם הוא נאמר במפורש ללא כל ספק, עם כוונה ללא כל ספק. די בספק כדי לקבוע שזה לא נדר.

משום כך,

א. נדר במחשבה אינו נחשב כנדר.

ב. אין משמעות אפוא לשאלה השניה.

ג. וכמובן גם לא לשאלה השלישית.

ד. וגם ברביעי – לא מוטל עלייך נדר כלשהו.

כל טוב

כתבות נוספות