שאל את הרב

למה התפלל אברהם אבינו על אנשי סדום

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/11/23 08:06 י בכסלו התשפד

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב.

לפני שאשאל את השאלה אני אציין שאני מגיעה מבית דתי. מאמינה בה' אוהבת את היהדות.

רציתי לשאול לגבי אברהם אבינו וסדום ועמורה. אני מניחה שאנשי סדום התנהגו כמו מחבלי חמאס. אז למה לבקש עליהם רחמים??? למה לא לקטוע את הרוע הזה מהעולם??. ואם הרצון היה להציל את לוט למה לא פשוט לבקש ישועה ספציפית עבורו? זה משהו שמאוד מציק לי כי זה סיפור בסיסי ביהדות. אשמח לתשובה. תודה.

תשובה

שלום וברכה

זו שאלה מרתקת מאוד.

ויש לזכור כי התורה עצמה לא כתבה מה המוטיבציה של אברהם אבינו.

ועל כן, נותר מקום נרחב מאוד לפרשנות.

חז"ל התמודדו עם שאלה זו בדרכים מגוונות.

הידועה ביותר היא המדרש הבא:

"בראשית רבה (וילנא) פרשה לט סימן ו (פרשת לך לך)

ו רבי עזריה משום רבי אחא פתח (תהלים מה) אהבת צדק ותשנא רשע על כן משחך אלהים אלהיך שמן ששון מחבריך, רבי עזריה פתר קרייה באברהם בשעה שעמד אברהם אבינו לבקש רחמים על הסדומים, מה כתיב תמן (בראשית יח) חלילה לך מעשות כדבר הזה להמית צדיק עם רשע והיה וגו', א"ר אחא נשבעת ואמרת שאין אתה מביא מבול לעולם, ומה אתה מערים על השבועה, אתמהא, מבול של מים אין אתה מביא, מבול אש אתה מביא א"כ לא יצאת ידי השבועה,...".

מדבריהם עולה כי אברהם אבינו לא התפלל לקב"ה כדי לתמוך באנשי סדום, אלא כדי למנוע את החרבתה. לאחר המבול כרת הקב"ה ברית עם העולם שלא יהיה עוד מבול, וכי תיקון העולה יהיה בדרכים אחרות. ועל כך התפלל אברהם אבינו - שתהיה אפשרות להציל את סדום מהפכה, ולתקן אותה בדרכים אחרות.

ברם, היו כאלה שהלכו רחוק יותר. הקדמתו המפורסמת של הנצי"ב לספר בראשית מלמדת על דרכו של אברהם אבינו:

"וזה היה שבח האבות שמלבד שהיו צדיקים וחסידים ואוהבי ה' באופן היותר אפשר. עוד היו ישרים. היינו שהתנהגו עם אוה"ע אפי' עובדי אלילים מכוערים. מכל מקום היו עמם באהבה וחשו לטובתם באשר היא קיום הבריאה.

כמו שאנו רואים כמה השתטח אברהם אבינו להתפלל על סדום. אף על גב שהיה שנא אותם ואת מלכם תכלית שנאה עבור רשעתם כמבואר במאמרו למלך סדום. מכל מקום חפץ בקיומם".

מה אנו למדים מכך ?

שאנו שונאים את הרשעה.

אבל לא הופכים בעצמנו לרשעים.

כי אם מבקשים את התיקון.\

האם הדברים האלה נראים בעינייך ?

כל טוב

כתבות נוספות