שאל את הרב

שאלות של חינוך

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/11/23 11:20 יז בחשון התשפד

שאלה

שלום כבוד הרב,

ברוך השם אנחנו מתחזקים. היינו שומרים שבת, נידה, כשרות(בדץ מהדרין) ובעצם היינו מהמסורתיים היותר חזקים .

יש לנו שני ילדים,

בן 8 בקרוב, ובת 5 וחצי.

שניהם בחינוך ביתי מאז ומתמיד. מעולם לא היו במסגרות.

רוב הקהילות של חינוך ביתי בארץ הן חילוניות, אתאיסטיות, רפורמיות וכד.

הלבוש שלנו משתנה ומתחזק, הבת לחצאיות ושמלות, הבן לכיפה וציצית, אני עם כיסוי, ובעלי כיפה וציצית.

הבן שלי לא מרגיש בנוח עם הכיפה כאשר אנחנו נפגשים עם הקהילה. לצערי, גם אני לא מאז שכיליתי שחלקן היו בהפגנות נגד הדתים בכיפור.

שאלה 1. חכם יהיה להתרחק, ולמצוא לעצמנו אנשים "כמונו"?

שאלה 2. האם חינוך ביתי במגזר הדתי/חרדי, מכובד עפ ההלכה, או שאני עושה עוול לילדי ופועלת לא בשיקול דעת?

שאלה 3. מהי השלבים בלימוד הילד מצוות וכד'

התחלנו מנטילת בוקר,

המשכנו עם תהילים בשבת,

שיעור ילדים,

ברכות השחר,

ללכת עם אבא לתפילה,

כיפה,

ציצית,

מנסים ברכות על אוכל,

שאלה 4. אבל איך מקדמים אותו בלימוד? מאיפה להתחיל? לציין שהוא ילד חכם מאוד, לימד את עצמו לקרוא בעברית ואנגלית וצמא לידע תורני.

יש ספרים מומלצים?

שאלה 5. בנוגע לילדה, קשה לה לעיתים עם חצאיות, זה בסדר שמדי פעם תלבש מכנס?

איך נקדם אותה למצוות נוספות וכו?

ואחרון חביב,

סליחה על האורך-

הבן שלי החל לשאול שאלות,

מה הפירוש של ברכות השחר?

למה נוטלים ידיים בבוקר?

עקדת יצחק....?

וקריטי ביותר: נושא הקורבנות. למה ה' ציווה על

אברהם להקריב את בנו, או למה עלינו להקריב קורבנות (מבחינתו אלה חיות מסכנות. וילד קטן עם אבא שלו)

תודה

תודה

בברכת שלום,

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על דרככם ועל החיפוש אחר הדבר הנכון לעשות.

הבה נפתח בידיעה עמוקה: אין לנו אלגוריתם מדויק לדעת מה מצמיח את הילדים יותר ומה מעכב אותם. לעתים הדברים ממש הפוכים - לדוגמה, דווקא דרישות יתר מחלישות, ודווקא הכלה מעצימה, וכמובן גם להפך.

וזה נכון גם ביחס לשאלה שלכם.

לכן, מה שאני כותב הוא עצה. שנלמדה מניסיון. אולם ככל ניסיון – אפשר שהוא דווקא לא הדבר הנכון ביחס לילדים שלכם. על כן, התייחסו לדברים כאל קו מחשבה, ואם זה נראה לכם – אדרבא.

א. יסוד היסודות הוא שהילד לא יצמח באווירה שלא רואים אותו ואת רצונו ואת צרכיו, אלא שמגדלים אותו רק לאור "אידיאולוגיה" כלשהי, מכל סוג.

ב. אנשים "כמונו" לא מבטיחים כלל שהילדים יצמחו בדרך מסוימת. הרבה מקומות שהקימו את הקהילות התורניות ביותר – רואות ועיניהן כלות שאחוז הדתלש"ים אצלם גדול יותר ממקומות אחרים. וכמובן יש גם כיוון הפוך. אני מאמין כי ביסודו של דבר, כשיש בסיס עמוק בבית – בין נפשי ובין דתי – הילדים צומחים טוב יותר, דווקא בחברה הטרוגנית.

ג. איני יודע לומר על החינוך החרדי ויחסו לחינוך ביתי. אני מעריך שהוא לא שונה מאשר בשאר המגזרים, ויש כל מיני צורות של חינוך גם בעולם החרדי. אולם, מעמדם של ה"מתחזקים" בציבור החרדי הוא בעייתי מאוד, ורבים חשים שהם לא מתקבלים יפה, אלא מודרים. כשיתווסף לזה גם היעדרו של הילד מה"חדר" – סביר להניח שהיחס יהיה בעייתי יותר.

ד. אכן, ילדים מתקרבים למצוות בשתי דרכים. ראשונה בהן היא "ותרגילנו בתורתך", כלומר: עשיית מעשים הלכתיים. שניה בהן היא תלמוד תורה. יש המון אפשרויות. ללמוד איתו; למצוא לו חברותא; ערוץ ילדים של מכון מאיר וכדו'. כדאי מאוד.

ה. לא ללחוץ על ילדה. אם היא רוצה בגיל הזה ללכת גם עם מכנסיים – לא למנוע. להעדיף מכנסיים מובהקים של בנות.

שאלות – זה נפלא.

ומנסים להסביר ככל יכולתנו.

ואם לא – שולחים שאלה של ילד לכאן, או לכל אתר אחר מסוג זה, וביחד איתו קורים גם את השאלה וגם את התשובה.

כל טוב

כתבות נוספות