שאל את הרב

מגורים בחול

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 27/09/23 12:53 יב בתשרי התשפד

שאלה

אני עושה שירות לאומי בחול וכבר הרבה פעמים יצא לי לדבר עם משפחות שגרות שם על החשיבות של מגורים בארץ ישראל. אך לא פעם נתקלתי בשאלות קשות כי הרי לכאורה אין חיוב הלכתי לגור בארץ ויש אישור לצאת מהארץ לצורך פרנסה וגם יש רבנים גדולים שגרים בחול איך זה הגיוני אם זה מנוגד לתורה. בנוסף שמעתי אמירות שאיפה שהאדם נהיה היהודי הכי טוב שם הוא צריך לגור!

אני עדיין חושבת שיש סתירה בין להתפלל למקדש ולא לקחת חלק בתהליך הגאולה שמתקיים בארץ אך לא מצאתי עדיין מקור לבסס את דעתי גם מבחינה הלכתית אם יש כזה.

אשמח אם תוכלו לענות לי ולעשות לי קצת סדר

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

הרמב"ם אומר בצורה מפורשת (פ"ה ה"ט):

אסור לצאת מארץ ישראל לחוצה לארץ לעולם. אלא ללמוד תורה וא לישא אשה או להציל מיד הגוים ויחזור לארץ, וכן יוצא הוא לסחורה, אבל לשכון בחוצה לארץ אסור אלא א"א כן חזק שם הרעב עד שנעשה שווה דינר חיטים בשני דינרין.

דבריו פשוטים וברורים, הקלו לצורך (כגון: להתאורר כשיש צורך גדול או צרכים אחרים) אבל אין יוצאים סתם לחו"ל, שאלות מדוע גרים בחו"ל היו מאז ומעולם וגם כשעלו בתחילת בית שני עלו רק מעטים, בגלל תנאים כלכליים נוחים בחו"ל לכן לא רצו לעלות לארץ. (רק ארבעים אלף עלו). מכאן שהגלות יש לה טענות ומענות מימי דור המדבר עד ימינו אנו ישנה איזה התנגדו לארץ ישראל, ובייחוד בארץ ישראל, כפי שהרמב"ן מאריך בהקדמה למגילת קהלת על מעלת ארץ ישראל.

יש ספרים שעוסקים בשאלה זו, קומי אורי, אם הבנים שמחה וכו'.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות