שאל את הרב

כיבוד הורים

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 27/09/23 14:19 יב בתשרי התשפד

שאלה

שלום כבוד הרב,

יש לי שאלה מורכבת מאוד לגבי כיבוד הורים אצלי בבית.

אני במגיעה מבית חילוני וחזרתי בתשובה ברוך השם לפני 6 שנים, נשואה בטהרה לבעל כיפה שחורה ובית דתי ברוך השם.

יש לי בעיה חמורה ולא פתורה עם אבי, שהוא חילוני גמור בלשון המעטה,

הרבה פעמים מזלזל בדת , כשאנינו מגיעים לארוחת שישי הוא כל הזמן מתעצבן על הילדים הקטנים שהם עושים בלאגן ומתנהג לא יפה , אני כל הזמן עומדת בניסיונות מולו איך לא להגיב לו ולשתוק אבל לפעמים זה בורח לי ואני מרגישה שאני חוזרת 10 צעדים אחורה ונופלת.

הוא מחלל שבת בפארסיה ועושה עוד הרבה דברים לא ראוים ולא נעימים מאחורי הגב של אימי עם מראות זוהמה.

אני מאוד קשורה לאמא שלי , היא שומרת שבת ונתחזקת כל יום ברוך השם ! ואני חצויה בין ללכת אליה ולעשות איתה שבתות וחגים כי אני לא רוצה להתרחק ממנה בגללו או שהיא תהיה לבד בגללו, ולהיות במחיצתו זה כבר עושה לא טוב לא לי , לא בשלום בית שלי ולא עם הילדים שלי .

הוא בסך הכל איש מסכן שעבר חיים לא קלים אבל הבתנהגות שלו היום היא פוגעת בכל הסביבה , אדם שמאוד קשה להסביר אותו למי שלא מכיר.

הייתי אצל אמא שלי כל הכיפור והוא פשוט הרס לי את כל ההרגשה , שואל שאלות על הדת סתם לא בשביל לקבל באמת תשובה אין שם באמת שכל להבין לצערי הרב, בוא מזכיר ליד בעלי את העוונות שלי לפני החזרה בתשובה וצוחק על הכיסוי ראש שלי ומאוד מאוד קשה לי.

לא יודעת מה לעשות עכשיו בחג סוכות רוצה להזמין את אמא שלי אסל לא מסוגלת יותר להיות ליידו.

בבקשה אני אשמח לדעת תורה מה לעשות ואיך להתנהג!

תודה רבה ויום מבורך כבוד הרב .

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אמנם שאלתך מאד קשה, עד כדי כך שהגמ' הביאה דעה של אמורא שאמר הלוואי והייתי יתום כיוון שאינני יכול לקיים מצוות כאו"א כהלכתה.

אמנם אין מצוות כבוד או"א לבוא לבקר את ההורים ובייחוד אם אישך נפגע מכך, ולכן אשה פטורה ממצוות כבוד או"א אם בעלה מעכב, אבל אם הוא מאפשר ראוי שגם בת תנהג במצוות כבוד או"א. המצווה היא לעזור להורים אם צריכים עזרה אבל לא עצם הביקור, אבל מאידך יש לך רצון גדול לעזור לאמך שלא תהא בודדה ויש לכך חשיבות גדולה.

אולי כדאי להרבות בביקורי יום חול ולא שבתות וחגים שאני מבין שזה מאד מקשה על אביך. כמו כן יותר לבא לבד בלא הילדים שלא יכנסו להרגשות לא נעימות כלפי סבא שלהם. בודאי שמדי פעם יש לבוא גם בשבת, אבל עיקר הכבוד יהיה בימות החול ושלך באופן אישי, אולי זה יפחית את המתחים בבית.

ידעתי שאין בדברי אלו תשובה שלמה אבל אולי קריאת כוון מסוימת יש בה.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות