שאל את הרב

גזל, שקר

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 24/09/23 11:23 ט בתשרי התשפד

שאלה

כבוד הרב שלום

1. לצערי לפני שחזרתי בתשובה הייתי רואה סרטים דרך האינטרנט בצורה פיראטית, בחינם.

את חלק מהסרטים יש לי היום אפשרות לרכוש בצורה חוקית ולשלם לשירותי הסטירימינג.

אמנם יש סרטים שראיתי שבשום צורה חוקית אי אפשר לצפות בהם בישראל. מה הדין במצב כזה? האם עליי לשלם לצורכי רבים כדי לכפר על הגזל? או שבגלל שאין דרך לצפות בהם בתשלום אני בכלל לא צריכה לשלם וזה לא נחשב גזל?

2. בתיכון אחת מבנות השכבה היתה משלמת לי כדי שאכין בשבילה עבודות. העבודות אמנם היו עם ציון לבגרות, אך היה מותר לגמרי להיעזר בהן באנשים אחרים. עם זאת, במצב הזה אני עשיתי את כל העבודות לאותה תלמידה, כמעט ללא השתתפות שלה (לפעמים בכלל לא). האם יש בכך איסור? אם כן, מה עליי לעשות?

3. בתקופת השירות הלאומי לא תמיד הייתי ממלאת את כל מכסת השעות שנדרשה ממני. אמנם לא חיפפתי בעבודה ועשיתי כל מה שנדרש ממני, אבל היו ימים שבהם הייתי יוצאת מוקדם, ובכל זאת בד"וח הייתי ממלאת שהייתי יותר שעות ממה שהייתי בפועל, כדי שאוכל לקבל משכורת. הרכזת האחראית עליי היתה מודעת לכך ו"החליקה" את זה. האם מדובר בגזל? או בשקר? האם יש פעולה שעליי לעשות כדי לתקן זאת? לכאורה קיבלתי משכורת על שעות התנדבות שלא בכולן הייתי נוכחת.

תודה!

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על הרצון ועל המגמה.

כך צריך לנהוג.

א. אם לסרטים אין משמעות כלכלית (ישנים וכדו') אין צורך בתיקון. אם הבעיה היא שבישראל לא ניתן אבל במקומות אחרים גובים עליהם תשלום, לאמור: יש להם משמעות כלכלית, יהיה נכון לעשות כמו "גזל ואינו יודע ממי גזל" כפי שכתבת.

ב. מלכתחילה, מה שנעשה בעבר בתחום העבודות לא היה תקין. אבל, מה שלא ניתן לתקן – לא שוקעים בו. קבלי על עצמך לעתיד – להיות שותפה בדברים ישרים.

ג. הדבר נכון גם לגבי השרות הלאומי.

כל טוב, ושנה שבה ייפתחו עוד שערי תיקון בפנינו

כתבות נוספות