שאל את הרב

טיפול רפואי ע״י רבנים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 21/09/23 21:08 ו בתשרי התשפד

שאלה

שלום הרב, לאחרונה נתקלתי באנשים המאמינים ברפואה אלטרנטיבית שנעשית ע״י רבנים שמייעצים על ניקוי רעלים, שינויים תזונתיים מסויימים, ואף מציעים פתרונות על פי רפואת הרמב״ם אף על פי שאינם מוסמכים כתזונאים. ברצוני לשאול האם מבחינה הלכתית מותר לרב להשתמש בידע בריאותי המופיע בקבלה או בדברי הרמב״ם ולקבל מטופלים למרות שאינו מוסמך באופן מלא מבחינת הרשויות והאקדמיה למעשיו? אמנם אין בי ספק באמיתות דברי הקבלה והפרשנים אך האם יש בכך די ללא תואר ברפואה וניסיון מעמיק בטיפול?

יש לציין שמשרד הבריאות אכן הוציא הצהרה נגד כמה מן הרבנים שבדקתי אך לא מצאתי כל גינוי או התנגדות על ידי רבנים אחרים, ואף תמיכה בהם ופרסום שיעורי תורה של אותם רבנים בפלטפורמות תורניות ברשת. לכן תהיתי האם הלכתית אולי אין בזה פסול למרות שהדבר הפליא אותי.

אשמח לדעת מהי דעת תורה בעניין. תודה רבה.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

העולם מלא אנשים שמציעים טיפולים לא קונבנציונליים וכאלה שמבקשים טיפול לא קו'. כל אדם יכול להציע לכל אדם לקבל טיפול. העולם מלא מטפלים ומטופלים. כל עוד הוא לא קורא לעצמו רופא אלא מציע עצמו 'כמטפל' אין כאן שקר.

יש אנשים בעלי סגולות ריפוי שלא למדו זאת בשום מקום, הם מטפלים ומצליחים לעזור - זכותם להציג עצמם כמטפלים.

בעניין ההשכלה והתעודה - אחריות המטופל לשקול אצל מי הוא רוצה לקבל טיפול ולבקש תעודות ואישורים אם זה מה שחשוב לו אצל המטפל.

כל עוד הרב לא עובר על החוק ולא עובר על ההלכה - אין שום מקום לתרעומת עליו.

כתבות נוספות