שאל את הרב

האם באמת קיים איסור של דיבור בין בנים לבנות?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 24/09/23 10:24 ט בתשרי התשפד

שאלה

שלום כבוד הרב, רציתי האם קיים איסור דיבור בין בנים לבנות? מה מקורותיו? איזה סוג דיבור מותר ואיזה סוג דיבור אסור? רבים מהרבנים שראיתי שנותנים תשובות בזה לא דיברו בשפה של אסור או מותר, אלא ראוי או לא ראוי, האם יכול להיות דבר שהלכתית הוא מותר ואינו ראוי בעניינים הללו? איפה עובר הגבול? האם יש הבדל בין התכתבות בוואטסאפ עם מישהי לבין שיחה במציאות? האם יש הבדל האם זה נעשה כחלק מקבוצה או באופן אישי? מהי ההגדרה של קלות ראש שאסורה בשיחה עם בנות? האם שיחות נפש נכללות בזה? הרי הן נעשות באופן רציני אך קושר בין הדובר לדוברת, או שקלות ראש זה רק צחוקים ודיבורים על שטויות, מה כלול בדיבור הענייני שמותר? אשמח שתעשה לי סדר בהלכות האלו (מה אסור, מה מותר, מה מותר אבל אינו ראוי, באילו מצבים, וכיו"ב) כדי שאצא מהערפל ההלכתי שאני שרוי בו ואוכל לכונן את דרכי לאורה של ההלכה, כל טוב והערכה רבה.

תשובה

שלום וברכה

איסור הקשר בין בנים ובנות אינו דבר מוגדר מעצם טיבו. שכן, הוא יונק מציוויים כלליים, של "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", "לא תקרבו לגלות ערווה" וכדו'. מלכתחילה הוא אפוא ציווי שחובה ללכת לאורו, ובנסיבות שונות קיימות התנהגויות שונות.

לכן, חובה לבחון בכל מצב את המציאות: אם עוסקים בדיבור ענייני – זה לא סותר את מצוות התורה; אם עוסקים בנושאים לא צנועים – הדבר אסור; אם זה חלק מקלות ראש – הדבר אסור; אם שיחות נפש – תלוי בהקשר; וכן על זה הדרך.

היעדר הלכות חתוכות מגובות במקורות יסוד לא קיימות בנושאים אלה, כי כאמור – מלכתחילה אנו מצווים לנהוג בצניעות ובקדושה, והדבר תלוי בהקשר.

כל טוב

כתבות נוספות