שאל את הרב

שמירת שבת או כיבוד הורים

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 10/09/23 00:00 כד באלול התשפג

שאלה

אני בת 16, המשפחה שלי חילונית ונוסעת בשבת ובעצם עושה הכל בשבת חוץ מלהדליק אש גלויה. לאחרונה התחלתי לשמור שבת. ההורים שלי אין כוונות לשמור שבת אבל הם מתחשבים בי כל עוד זה לא טירחה גדולה ולא משבש את התוכניות של אורח החיים החילוני הרגיל בבית. ואני כמובן לא מבקשת מהם לשמור שבת וכו... אבל הם הציעו לשים פלטה בשבת ואמרו שזה לא משנה להם ואין להם בעיה לחמם אוכל בפלטה שיהיה לי יותר נוח וגם הפסיקו להכין אוכל בתנור בשבת.

הבעיה שלי היא: שבערב ראש השנה שיוצא בערב שבת אנחנו מוזמנים לארוחת החג למשפחה של אמא שלי מחוץ לעיר וחוזרים הביתה בסוף הערב. מצד אחד אני לא רוצה לנסוע בשבת וחג ומצד שני ההורים שלי הבהירו לי שהם מצפים ממני לבוא, הם אמרו שהם מוכנים לנסוע לפני כניסת החג והשבת אבל נצטרך לחזור באותו היום בלילה.

אם אני לא אסע איתכם הם כנראה יבטלו וישארו כי הם לא רוצים שאני אשאר לבד בערב החג אבל הם ממש יכעסו וגם פחות ירצו להתחשב בי בשאר השנה.

ההורים שלי אומרים שכיבוד הורים יותר חשוב ושאלוהים מבין שההחלטה לנסוע בשבת היא שלהם ולא מתוך בחירה שלי.

אני בהתלבטות האם לנסוע עם ההורים לארוחת החג ולשמור את מה שכן בשליטה שלי או להתעקש שאני לא נוסעת בשבת וחג ולהישאר בבית?

תודה מראש

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אם כל הקושי שבדבר אבל גם הורייך חייבים לשמור שבת, ובודאי שאין יכולים לכפות אותך לחלל שבת, על כן אין אפשרות לנסוע חזרה בשבת. רצית להציע שאולי תזמיני חברה שתהיה אתך בליל שבת וראש השנה או שאת יכולה להשאר אצל המשפחה שאתם נוסעים אליה.

כתיבה וחתימה טובה

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות