שאל את הרב

הקפיצה מהעובדה שהקב"ה ברא את העולם לעובדה שהוא נתן תורה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 03/09/23 14:29 יז באלול התשפג

שאלה

שלום.

אני נמצא בתהליך התחזקות.

שומע שיעורים על יצירת העולם והאדם ובאמת משתכנע .

אכן , לא הגיוני שאין יוצר לפלא הזה . מישהוא יצר זאת .

עד כאן הכל בסדר ועושה הגיון.

הבעיה היא שאף אחד לא מצליח ( מבחינתי ) לקחת את זה צעד נוסף ולהסביר לי את הקפיצה בין ההבנה שהעולם הזה נוצר ע"י מישהוא לבין זה שהמישהוא הזה הוא הוא ריבונו של עולם שנתן תורה לעם ישראל והוציאם ממצרים .

חשוב לי לדייק את הנקודה הזו כי בתשובות שהאנשים נותנים לי אין את נקודת החיבור המדוייקת והמזוקקת שמחברת בין בריאת העולם לבין...נניח...מצוות ציצית .

מה הקשר ?

אנשים אומרים לי שלא יכול להיות הגיוני שמי שברא את העולם , לא נתן הוראות הפעלה ...

למה ?

למה זה בהכרח לא הגיוני ? ( עם דגש על המילה "הכרח" )

ולמה החיבור היחידי בין בריאת העולם לבין התורה זה על דרך השלילה ? ( לא הגיוני ש...)

תשובה

שלום וברכה

ראשית, ברוך הבא.

ושמחה על הצעדים שאתה עושה.

אני חושב שאתה צודק שמדובר בקפיצה לוגית.

והעובדה שיש בורא לעולם אינה מוכיחה את העובדה שזה ריבונו של עולם, ושהוא נתן תורה.

ואכן הטענה שיצרן מכונת כביסה חייב לתת הוראות הפעלה אינה טיעון לוגי המוכיח את האנלוגיה לבריאה.

רבים טועים לחשוב שמשל או דימוי הם כלי הוכחה, בעוד שהם רק כלי הסברה.

בעולמי, כל אלה מהווים רק מצע סביבתי שמחזק את האמונה בכך, כלומר:

העובדה שיש היגיון בכך שבורא עולם יצר אותו, ובעיקר אותנו, עם תכלית מסוימת; העובדה שזו המסורת שעמנו מעביר מדור לדור; העובדה שהבטחות עתידיות בתורה מתממשות לנגד עינינו, ובעיקר שיבת ציון וכדו' – כל אלה אינן הוכחות, אולם הן תמיכה בהכרעה הפנימית שמה שעבר אלינו במסורת – נכון הוא.

ואת הקפיצה עושה האמונה. לא המסקנה הלוגית.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות