שאל את הרב

יתום

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 22/08/23 17:36 ה באלול התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב

יש לי כמה שאלות שקשורות ליתמות

1. אם משלמים לישיבה שיאמרו קדיש לעילוי נשמה במשך שנת האבל ובכל יארצייט, והם לא מקפידים לומר, עדיין זה מועיל לנשמת הנפטר?

2. לאחרונה באים לי פחדים נוראיים: שמא אם אשתמש בבית כנסת בסידור שנתרם לעילוי נשמת נפטר אחר זה יזיק חלילה להורים בשמים, או אם אשתדל לעזור ליתום אחר בארגון מניין ותפילה וכד׳ זה יגרע משכרם של ההורים בשמים, או שמא אומר או אעשה משהו שיגרום לכך שכאילו היתרונות שהעניקו להורים הקדיש, התפילה, הלימוד והמצוות שעשיתי לעילוי נשמתם - יעברו חלילה למישהו אחר או יהיו פחות אפקטיביים בשמים. האם יש יסוד לפחדים האלה או שאני יכול להיות שקט?

3. האם יתומים יכולים להיות שקטים שעל פי תורתנו, אחרי שנה אין יותר דינים לנפטרים ולכל ישראל חלק לעולם הבא?

תודה וסליחה על בית המשוגעים הזה שאני מתאר…

תשובה

בס"ד

שלום רב,

1. הכסף איננו תחליף לקדיש. בכסף אתה "קונה" קדיש. אם לא אומרים קדיש הקדיש חסר. אתה משלם ולא מקבל סחורה, אבל התשלום אינו במקום הסחורה.

2. אין יסוד לפחדים.

כל דבר טוב שאתה עושה מביא ברכה לנשמת ההורים. גם אם אתה משתמש בחפצים שנתרמו על ידי אחרים. תרבה בלימוד, בתפילות ובחסד, זה וודאי מועיל לנשמות הנפטרים.

3. על פי אמותנו,יש דין ויש דיין ונפרעים מכל אדם על עוונותיו. לכן אם אביו רשע אפשר שיתן דין מר וקשה על מעשיו במשך זמן רב (הרבה יותר משנה). לכל ישראל יש חלק לכולם הבא, אבל רשעים נשפטים ומשלמים על כל רשעתם.

עם זאת אין לבן אחריות על חטאי אביו, לכן בן שפעל מה שנדרש ממנו קדיש, לימוד, צדקה ואזכרה לא צריך להתייסר אם אביו הרשע (חלילה) נותן את הדין.

על כך נאמר "הצור תמים פעלו, כי כל דרכיו משפט, אל אמונה ואין עוול צדיק וישר הוא".

כתבות נוספות