שאל את הרב

שינויים בתנ"ך

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 13/08/23 06:46 כו באב התשפג

שאלה

שלום הרב, לאחרונה יצא לי לקרוא קצת על עדויות ארכיאולוגיות מהתקופה התנכי"ת ובעקבותם התעוררה לי שאלה- איך יכול ליהיות שאנחנו דורשים מדרשים והלכות על כל אות ומילה בתנ"ך בזמן שחפירות ארכיאולוגיות (כמו במגילות ים המלח) הראו לנו גרסאות מעט שונות של ספרי התנ"ך אם שינויי מילים ואף לעיתים ממש קטעים חסרים?

תשובה

שלום וברכה

לא ניתן להכחיש את העובדה שיש נוסחים שונים של התורה. אין צורך ללכת לחפירות ארכיאולוגיות, וכבר ראשונים כתבו על כך פעמים רבות. בספר ״בעיני אלוהים ואדם״ (https://www.pardes.co.il/?id=showbook&catnum=978-1-61838-314-3) ריכז ד״ר יוסי פרג׳ון מקורות רבים בדברי גדולי ישראל על תופעת הגרסאות השונות.

ואף על פי כן, לא מנעו חז״ל את עצמם מלדייק בכל אות, שכן הם קבעו את הנוסח ההלכתי המחייב של התורה, ומכאן ואילך חכמי ההלכה מדייקים מנוסח זה. אין הם טוענים שהם יודעים כי הנוסח הזה הוא היחיד האפשרי, שכן כאמור אנו יודעים שהיו נוסחים רבים. הם קבעו מהו הנוסח המחייב את חכמי התורה שבעל פה, וכל תהליכי הלימוד נעשה מסביב לנוסח הזה.

גם אנו היום יודעים שיש גרסאות שונות, אולם אנו לומדים בתנ״ך ההלכתי של קדמונינו, ובו אנו מחדשים את החידושים שלנו. זוהי הדרך המסורתית ללכת בה.

כל טוב

כתבות נוספות