שאל את הרב

הלכה ופמיניזם

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/08/23 14:00 טו באב התשפג

שאלה

שלום רב,

האם נכונה האמירה כי זכויות הנשים וזכות ההצבעה, יציאה לעבודה מקורן בפמיניזם המודרני ולא בהלכה? לא לומר חוח שההלכה מתייחסת בצורה לא מתאימה אלא שהמהפכות הנ'ל צמחו דרך התנועה האזרחית פמיניסטית..?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

תשובה מלאה לשאלה זו מחייבת חיבור של ספר שלם, העוסק ביחסי הלכה ומציאות. כמובן שנכתבו על כך מאמרים אין ספור, ויש בכך דעות שונות. אבל כל זה כמובן לא מתאים לתשובה קצרה באתר זה.

ראשי הפרקים של דיון זה נראים לו אלו: יש הרבה שינויים חברתיים, מוסריים, פילוסופיים וכדו׳ המתרחשים בעולם. לא ההלכה היא שיוצרת אותם, אלא זה דרך הארץ של קיומו של עולם. כאשר הם מתחוללים - ההלכה בוחנת אותם כמו כל דבר אחר שהיא בוחנת, כגון שינויים טכנולוגיים, וחכמי התורה שבעל פה מבררים האם השינויים האלה מוכרים על ידי ההלכה, נדחים ידיה, מעוצבים בדרך מסוימת על ידיה וכדו׳.

כך גם לגבי הפמיניזם. לא ההלכה יצרה אותו. אולם ההלכה בהחלט מתייחסת לכך, ובדרכים שונות. חלק מהדברים אומצו על ידי פוסקי ההלכה כולם, ברמות שונות, וכיום קשה למצוא מי שמתנגד לבחירת נשים או לתלמוד תורה בצורה זו או אחרת לנשים; חלק נדחים על ידה, וההלכה נאבקת בניסיון להפקיע לחלוטין את ההבדלים בין גברים ונשים וכדו׳. חלק מהדברים ההלכה מוצאת בתוך עצמה, שהפמיניזם מהווה לכך רק כקטליזטור וכדו׳. וכך נבנית הקומה ההלכתית מעל השינויים המתרחשים בעולם.

ואם תרצי להמשיך בדיון - בשמחה.

כל טוב

כתבות נוספות