שאל את הרב

שלטון הרוב לפי ההלכה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 19/07/23 18:45 א באב התשפג

שאלה

שלום לרב,

אני מאוד מעריכה אותך כאדם ישר ואני רוצה לשאול אותך שאלה בדרך שאתה הולך.

אני יודעת שאתה אומר תמיד שעמדות פוליטיות צריכות להיות תמיד. זאת אומרת: לא לצד אחד אלא באופן קבוע.

רציתי באמת לדעת את עמדתך: מה העמדה שלך לגבי הדמוקרטיה שבה יש בחירות והרוב ניצח. מה לא צודק בזה שהרוב גם אם הוא חס וחלילה מהשמאל יממש את מה שהוא ניצח בגללו את הבחירות.

תודה

תשובה

שלום וברכה

אני שמח על דברי ההקדמה שלך. העמדה הפוליטית שלי מנסה להיות עקבית ושיטתית, ולא נגועה במניפולציה, והנושא שאת מעלה הוא נושא שאני כותב ומלמד אותו עשרות שנים.

התפישה הפוליטית שלי שונה ממה שאת מתארת בשאלה בשני נושאים עיקריים:

הריבון אינו הרוב. הריבון הוא העם. בשל כך, עמדתי היא שהתפישה שבה טוענים שהמנצח לוקח הכל - מעוותת. התפישה צריכה להיות שאם תוצאות הבחירות הם 70/50 אז המדיניות של הממשלה צריכה להיות 70/50, כלומר: היא חייבת להביא לידי ביטוי את תוצאות הבחירות. זה נכון אם התוצאות הן 61/59 או 80/40 או כל תוצאה אחרת. כך מבטאים את ריבונות העם. כל קואליציה צריכה להתחשב בתוצאות האמיתיות של הבחירות.

גם לפי מי שסובר שהרוב לוקח הכל, אסור לדמוקרטיה לעמוד על ריכוז הכוח במקום אחד בלבד. כבר מתחילתה התורה מדברת על הפרדת רשויות - בין כהונה ומלוכה, בין נבואה למשפט, וכדו׳. כוח הוא דבר חיוני וטוב שהוא קיים; כוח הוא משחית ועל כן אסור לרכז אותו במקום אחד. עשרות פעמים כתבתי כי אין כוח שלא צריך הגבלה, למן כוח ההורים ועד כוח השלטון, ולמן כוח הרבנים ועד כוח הצבא.

זה לא קשור לשמאל וימין. זוהי תפישתי תמיד ובכל הממשלות.

כל טוב

כתבות נוספות