שאל את הרב

בחירה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 16/07/23 18:18 כז בתמוז התשפג

שאלה

שלום לעונה,

לאחרונה עלתה לי שאלה שנוגעת לפרקטיקה באתיקה ודת.

אני אדם מאמין,לא דתי.

אני אתן הקדמה קצרה לפני השאלה,בשביל להבין יותר לעומק.

אספר על מקרה שקרה במדינה במזרח אירופה,בלארוס,מדינה שהייתה חלק מברית המועצות,לאחר פירוק ברית המועצות,המצב במדינה היה קטסטרופלי (רובם המוחלט של היהודים בבלארוס עזבו לאירופה ארה"ב קנדה ישראל וכו).

המצב היה קטסטרופלי לא רק מהבחינה הסוציו-אקונומית,הפשע במדינה עבר כל רף אפשרי.

פשוט לא נתנו לאנשים אפשרות לחיות חיים של בטחון,עסקים נסחטו,גנבות,דברים איומים.

אביא דוגמא ספציפית בשביל שיובן שלא היה שום רגשות אשמה לחלק מהפושעים,פושעים היו עומדים בכבישים ראשיים ועורבים לנהגים העוברים,ברגע שהם היו עוברים היו עוצרים את הרכבים ושודדים אותם.

לעיתים קרובות היו מוצאים גופות של נהגים ונוסעיהם על הכבישים האלו.

כאשר הנשיא הנוכחי בבלארוס נבחר,הוא החליט לשים קץ לפשיעה הזאת,וממה שידוע לי שיחות "דרכי שלום" לא עבדו פה.

מה שהוא עשה בזמנו,העבירו צו "למלחמה בטרור",צו מיוחד שאיפשר למשטרה ולכוחות בטחון לפעול נגד הפושעים.

מה שעשו למשל במקרה הספציפי עם הפושעים שערבו לנהגים בכבישים מהירים,השוטרים היו מתיישבים במכונית יוקרה,ונוסעים בכביש שהיה ידוע שיכולים למצוא את הפושעים האלה.הפושעים היו עוצרים אותם,ומה שהשוטרים וכוחות הבטחון היו עושים,הם היו "נפתרים" מהפושעים בדיוק באותה דרך כמו שהפושעים היו נפתרים מנהגים על הכביש.

הרבה אנשי פשע מאורגן בכלל "נעלמו ללא עקבות" בתקופה של כמה שנים.

השאלה שלי היא כזאת,האם מקבלי ההחלטות שהעבירו את הצו "למחלמה בטרור" נחשבים כרוצחים במצב הזה?

הרי כמה אנשים חפים מפשע השוטרים הצילו את חייהם (לפחות תאורטית) כתוצאה מהצו הזה?.מה ההתייחסות למצב הזה?

הרי גם אם היו מכניסים אותם לכלא,מי אמר שלא היו ממשיכים באותה דרך כשהיו יוצאים (גם אם תקופת מאסר ממושכת,ואוסיף שמדובר בעבריינים רוצחים)?

ארצה להוסיף שאלה שניה.

נצא מנקודת הנחה,שאני מבין שיש בעיה עם מוסריות ללא דת (לפחות אצל חלק מהציבור).

אם להסתכל על מה שקורה אצלנו בישראל,הוכחה פשוטה שמוסר ניתן לכיפוף לכל כיוון שרוצים איך שרוצים.

למשל ניתן לראות את מה שהניעה במיוחד התנועה הפרוגרסיבית (השמאל מארה"ב) ששטפה לאנשים את השכל "עם כל אחד והאמת שלו",ניתן לראות את זה טוב אצל כל החבר'ה ה"לא ידועים" (אני קורה להם) בתל אביב ,שכל מה שקורה בארה"ב מאמצים פה (בלי לחשוב בכלל),ובכלל כמו שאני רואה את זה,פה זה מקבל צורה גרועה יותר מבארה"ב לדעתי.

והרי ברור שזה רק בעלי אינטרסים בארה"ב חסרי כל מצפון ומוסר שמניעים את כל הסיפור הזה.(בעיניי הבעלי אינטרסים הללו בדיוק כמו אותם הפושעים שהיו מחכים בכבישים בבלארוס,לא אכנס לזה אבל)

הניסוי "חלון אברטון" בשתי מילים (אמליץ לבדוק בגוגל את הביטוי,במידה ואינך מכיר/ה),ממחיש את המצב היום טוב לדעתי.

השאלה שלי היא כזאת,תאורטית,במידה והמצב בארץ יוצא מכל שליטה,מה הדת אומרת בנושא?

אני מדבר במידה ונניח יש נסיון הפיכה בכל מחיר (הכוונה היא ממש ב"כל מחיר"),מה ברשותם של כוחות הבטחון והמשטרה לעשות בעיניין מנקודה דתית?

הרי ברור פה ששיחות "שלום" וליטופים של מפגינים לא עובדים.

תודה לך על זמנך!

אשמח לשמוע את תשובך.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

ההלכה היהודית מעמידה את ההנהגה (בזמנם מלכות-מלכים) בראש ההנהגה וכל מי שמורד במלכות מותר להרוג אותו, (עיין רמב"ם הל' מלכים פ"ג ה"ח) אולם זו שאלה של מרידה במלכות. אבל אם זה פשעים של גזל ומרמה שאינם באים כמרידה במלכות נראה שאין היתר למלך להרוג. אבל יש כח לחכמים להרוג אדם אם הוא פרץ גדר (עיין יבמות צ ע"ב) ונפסק בשו"ע חושן משפט סי' ב, על הכח המיוחד שיש ביד בית הדין אבל כל זה בהתניות של חכמים גדולים שנטלו רשות וכדו', עיין שם. על כן יש מושגים כאלו בהלכה היהודית שהם באים לגדור גדרים, אבל זה נתון שיש לקחת אותו בהרבה סייגים ומעטים הם המקרים שהם יכולים להתבצע בפועל.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות