שאל את הרב

כיבוד הורים האם יש מקרים שלא חייב לכבד?

חדשות כיפה הרב דוד לוי 27/07/23 21:44 ט באב התשפג

שאלה

שלום לרב, רציתי לשאול שאלה לגבי כיבוד הורים.. רציתי לבדוק האם בהלכה יש הלכה שחייב לכבד הורים באמת בכל מצב ? אספר בקצרה ממש, אני ואמא שלי לא מסתדרות ..אף פעם לא הסתדרנו.. היחסים שלנו כל הזמן פעם בעליה פעם בירידה בירידה.. היא כל הזמן כשאנחנו מתווכחות מקניטה אותי,מורידה לי את הביטחון,גורמת לי באמת למצב נפשי לא טוב. ואני אדם מאוד רגוע ושליו היא כל הזמן גוררת אותי לזה(כי יש לה בעיית עצבים שצריכה לעבוד עליה אבל לא עושה עם זה כלום) אני לא נשואה גרה עדין בבית ואין לי אפשרות להשכיר דירה לבד עד שאתחתן לצערי בקיצור.. אני לא רוצה לנתק איתה קשר לגמרי אבל השאלה מה צריך לעשות במצב כזה? קשה לי מאוד לסמוך עליה כי היא תמיד תוקעת סכין בגב..

תשובה

שלום לך,

עליך חובה מוחלטת לכבד את הוריך.

כיבוד הורים הוא בכל מצב לדוגמא אם ההורה השמיד את כל כספך או ביזה אותך מול כל האומה או השליך אותך אחרי שנולדת לפח אשפה וניצלת - בכל אלו קיימת חובה ללא מחלוקת.

יש דעה, לא כל כך מקובלת, שאם ההורה רשע ברמה של רוצח , אז פטורים מלכבדו. אין דעה זו פשוטה כיון שסוף סוף הוא הביא אותך לעולם גם אם אח"כ הוא מתעלל.

למקרה שלך,

אתן חייבות להתרחק. המגורים ביחד מכשילים אותך בכיבוד הורים ואולי גורמים לחיכוכים בינכם.

גם מעבר לכיבוד הורים את צריכה לכבד אותם כבעלי הבית. ראוי שתשלמי להם שכר דירה ושכר עבור האוכל שאת אוכלת (את זה את יכולה לשלם בעבודות בית).

אם אינך יכולה להשכיר דירה לבדך - תסתדרי עם שותפות. בכל אופן לפי ההלכה עליך לדאוג לעצמך לדיור מזון ביגוד וכד' החל מגיל 18 וכל מה שההורים נתנו לך מאז זו צדקה שעבורה את חייבת להם הרבה מעבר לכיבוד הורים בסיסי.

בהצלחה דוד לוי

לבירור נוסף ניתן להתקשר אלי הביתה 098987548

כתבות נוספות