שאל את הרב

על בעיותיה המציאותיים של החשיבה הציונית דתית גאולית ופתרונם

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/06/23 17:08 יג בסיון התשפג

שאלה

שלום וברכה כבוד הרב, שמעתי לאחרונה הרצאה שלך על הספר ביום ההוא של הרב שג"ר והיו שם כמה רעיונות שאמרת שהזדהתי ועוררו אותי לחשיבה על בעיותיה המציאותיים של התפיסה הציונית דתית, אשמח לשמוע על דעותיך בעניין.

דבר ראשון

הגישה הציונית דתית נראית לי מנותקת מהמציאות לעיתים יותר מן הגישה החרדית, כי הרי כמו שאמרת יש איזה חזון של מדינה אידאלית בראש ושקועים בה ומתעלמים מן המציאות העכשווית שבנושאים מסוימים כמעט נגדית לחזון הציוני הדתי, והמחשבה הנאיבית שאנחנו נשנה את כולם שמבחינת הסיכוים יותר הגיוני שנבלע בחברה הכללית ונאבד את דרכו, יש גם התעלמות מסוימת מן הרע שבמציאות ואמירה שגם הרשעה מבקשת את הטוב והכל רצון ה' וכיו"ב בעיניי שומטות את הקרקע מאחורי חיי תורה ומצוות (גם אם יש בהן אמת מסוימת בהסתכלות חודרת על המציאות) כי הרי אם כולם עושים את רצון ה' בדרכם מה שונה אדם שחי חיי הלכה ודרך ארץ ממי שאינו? גם הציפייה האובססית הזו לגאולה כאן ועכשיו בעיניי מובילה יותר לנזק מאשר מועילה, מהי הדרך בעיניך לחזור לגישה יותר מפוכחת וכנה כלפי המציאות שמצד אחד לא מתעלמת מהחסרונות ומהרע שבעולם ולא אומרת עליו שהוא טוב ומצד שני לא מכחישה את האור הגדול שכולנו רואים בחוש במה שמתרחש במדינתנו, מהו החזון הריאלי שצריך להיות לנו כלפי מה שיתרחש כאן בעתיד? כל טוב לרב

תשובה

שלום וברכה

הנושא החשוב בו אתה עוסק מחייב חיבור ספר שלם, ולא תשובה קצרה באתר הזה. בשל כך, אכתוב כמה ראשי פרקים, ואם תרצה להרחיב בדבר מה – אשמח מאוד.

א. קשה לדבר על "הציונות הדתית" ככלל. יש תתי זרמים בתוכה. אבל אתה צודק שיש בכולם חזון מסוים ביחס לצורה בה מדינת ישראל צריכה להתנהל, חלקו משיחי יותר וחלקו ריאלי יותר. על התפישה הציונית דתית כפי שהיא נראית בעיני כתבתי לפני שנים רבות: https://www.ypt.co.il/4134

ב. אין ספק שמדינת ישראל של היום אינה קרובה להגשים את חזון הציונות הדתית.

ג. אין לי מושג מה יהיה בעתיד. סביר להניח שחזון משנת הציונות הדתית לגווניה השונים לא יתממש באופן מלא. סביר להניח שחזון של כל גוף אחר וכל תנועה אחרת לא יתמלא באופן מלא. זה טיבו של עולם.

ד. מנגד, איני יודע לומר שיותר הגיוני שניבלע. נראה לי שנוסיף גוון משמעותי לתמונה המלאה, וזו תפקידה של כל תנועה.

ה. האמנם יש ציפייה לגאולה עכשיו ?

ו. ובסופו של דבר – האם מה שאתה מציע אינו מה שרוב אנשי הציונות הדתית מסכימים איתו וחיים בפועל לאורו ?

כל טוב ושבת שלום

כתבות נוספות