שאל את הרב

לשון הרע

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/05/23 06:13 י בסיון התשפג

שאלה

לילה טוב הרב שרלו.

רציתי לדעת כיצד עליי לנהוג במקרים הבאים; קורה שבמהלך שיחה עם חבר, החבר מבקש להתייעץ איתי בנושאים מסויימים, ובמקרים מסוימים הוא מתאר לי סיטואציות כאלה ואחרות שקרו לו עם אנשים והוא מבקש לשמוע את דעתי. איך ניתן לחוות דעה מבלי שזה יהיה לשון הרע? לעיתים ברור לי שיש צד צד צודק וצד שלא, כיצד עליי לומר את דעתי על אנשים מבלי שזה ייחשב לשון הרע? האם בכלל בסיטואציה כזאת זה נחשב ל-לשון הרע?

כעצמאי במהלך שיחות עם אנשים לעיתים השיחות גולשות לסיפורים אישיים והלקוח רואה לנכון לשתף אותי..גם כאן, כיצד עליי לנהוג? כיצד ניתן לדבר על אנשים מבלי שזה ייחשב ל-לשון הרע?

תודה ולילה טוב

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה החשובה מאוד.

ההלכה מתירה לייעץ לחבר. היא מתירה להקשיב למצוקתו, וגם כאשר מדובר בהתייעצות שחלק ממנה היא כיצד לנהוג עם מי שלא עשה כשורה – הדבר מותר. בדף היומי של היום, בהקשר של סוגיית "הולך כזכי" יש סיפור של תלונה שהתלונן רב בפני רב אחר על התנהגותו של אדם שלישי, ונראה שההקשר הוא כיצד לנהוג ומה לעשות. ובוודאי שמותר לומר את חוות דעתנו על המקרה.

אולם, החפץ חיים לימד בעולם כי גם כשהדבר מותר ונעשה – יש כללים כיצד לעשות זאת. בראש ובראשונה ישנה חשיבות עליונה של "לשם שמיים", ושאכן הכוונה הן שלו והן שלך אינה "ללכלך" על האדם עליו מדברים, כי אם לחפש מוצא בתוך המציאות שנוצרה. אתה צריך לומר לו כי ינסה לדייק, לא לטשטש בין עובדות ובין פרשנות, לבחון כיצד ניתן לפתור בדרך אחרת את העניין וכדו'. לא זו בלבד, אלא שניתן להוסיף גם את תפקידך, שבמקומות הרלוונטיים להאיר בעין טובה את התנהגותו של האחר, להעדיף שלא לשפוט אלא להציע דרך עשייה בלי להיכנס לשאלה האם האדם עליו מדברים נהג כשורה וכדו'.

ניתן לעשות זאת כדבר שבשיגרה, ועל ידי כך גם להיות אוזן קשבת למצוקת האחר או להתלבטות מקצועית שיש לו, וגם לדייק את הדברים כדי שהם יהיו במסגרת המותרת ולא חס ושלום באמירת לשון הרע.

כל טוב ושוב יישר כוח

כתבות נוספות