שאל את הרב

שיר השירים - אחריך נרוצה לרווקים ולמי שאינו נשוי

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/05/23 06:41 י בסיון התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב,

לפני זמן מה אחרי שיחה עם חבר שקורא את שיר השירים בכל ערב שבת בבית הכנסת בו הוא מתפלל (אני לא קורא את שיר השירים בבית הכנסת שבו אני מתפלל) - שסיפר לי על העניין והמהות העמוקים שהוא מרגיש מתוך קריאת המגילה הזו, החלטתי לרכוש את ספרך "אחריך נרוצה" וללמוד גם בעצמי את שיר השירים, את הפשט שלו ולאט לאט להתעמק בעצם המשל והנמשל שבשיר השירים.

התחלתי לקרוא את ספרך, והגעתי במבוא בו אתה כותב על כך שמדבריו של הראי"ה קוק ניתן להבין שאת שיר השירים יכול להבין וללמוד רק מי שכוחות האהבה האנושית פועלים בו במלוא העוצמה ומכיר את נפתולי האהבה שבין איש לאשה. הדברים הללו מובנים והגיוניים לי, אך בכל זאת פתאום שאלתי את עצמי - אם ככה, אני, כרווק, בכל מקרה לא באמת אוכל ללמוד את שיר השירים ולהבין את עומקו? אפשר אפילו להעלות את החשש מהרהורים רעים שיבואו מהקריאה והלמידה, מתוך חוסר ההבנה הזו. האם לדעתך עלי להפסיק את הלמידה בספרך, ולהמשיך אותה בימים שבעז"ה אזכה להבנה הזו?

מלכתחילה, לא היית ממליץ לבני נוער או לרווקים בכלל ללמוד את שיר השירים? ואם דווקא כן, באיזו דרך? והאם נכון בעינייך שיש בני נוער שקוראים את שיר השירים בכל שבוע, אפילו בלי להתעמק בפירושים ובעצם המשל?

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על הרצון שלך להתמזג גם בנתיב של עבודת ה' מאהבה, דרך קודש הקודשים של שיר השירים.

אתה צודק כי שפת האהבה במלואה מוכרת יותר למי שחווה אותה על כל צדדיה, והדבר נעשה אכן כאשר נבנית ברית אהבה זו בין איש ואישה. ברם, לא יהיה זה נכון לומר כי מי שעדיין לא הגיעה אליה – אינו יכול להבין דבר. האהבה חיה בתוכנו גם לפני שהיא ממומשת, ועל כן יכול לדבר בשפת שיר השירים כמשל לאהבת ה' כל אחד, לאור כוחות הנפש הקיימים בו. על כן, לא מצאנו הגבלה של לימוד בשיר השירים וקריאתו, ואין הלכה או מנהג הקובע כי רק נשואים רשאים לעסוק בו.

לא זו בלבד, אלא שאני הייתי ממליץ מאוד לפני נוער או לרווקים לעסוק בשיר השירים. יש בספר אור גדול, ויש בשפת האהבה – גם במשל וגם בנמשל – עולמות חיוניים, שיש בידם להעלות את אמונתנו לפסגות גבוהות, ולעבוד את ה' לא רק מיראה כי אם גם מאהבה. לא זו, אלא שגם בממד המשל מוטמעת בנו החשיבות הגדולה של האהבה וההתקשרות שבין איש ואישה, ואלו דברים מרוממים מאוד.

האם אפשר שיהיו לכך גם צללים ? בוודאי. אין אור גדול בלי צללים. עבודת ה' עצמה יכולה להיות גם מבוא חס ושלום לעבודה זרה, ולא לחינם תיארו חז"ל את מקומו של יצר הרע של עבודה זרה דווקא בקודש הקודשים. לכן, עם צללים צריך להתמודד, אך לא להיכנע להם, ולא לאפשר להם להכתיב את סדר היום הרוחני שלנו.

טוב אפוא שתקרא את שיר השירים; טוב אפוא שתלמד את שיר השירים; טוב אפוא שתתבשם מהאור הגדול שיש במגילה הקדושה הזו; וטוב אפוא כי לא תיפול לצללים הבעייתיים.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות