שאל את הרב

אין לי ערך עצמי

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 17/05/23 11:36 כו באייר התשפג

שאלה

היי כבוד הרב , אני כותב את זה תוך כדאי שאני בעצמי לא יודע איך לנסח את השאלה שלי ..

אין לי ערך עצמי לפחות ככה אני חושב ,

יש לי סדרת בדיקות רפואיות שאני אמור להתחיל לטפל עוד מגיל 15 ועד היום לא ניגשתי לאחת מהם אני היום בן 24 ברוך השם , זה מתבטא גם לצורך העניין בשיניים שלי שיש לי כבר דלקת חניכיים כבר תקופה ארוכה וחורים בשיינים וזה איכשהו פשוט לא מעניין אותי ..

אני לא יודע אם זה בסדר או שאם זה תקין

פשוט מאוד מגיל 14 לימדו אותי שהכל זה מאת ה״ ובתכלס ? מה זה משנה אם אני אעשה את הבדיקות כי הרי בסופו של דבר הוא קבוע .. אז זה לא כלכך נתון לשליטתנו

כמובן שצריך לעשות השתדלות , אבל עשיתי אותה ברגע שהלכתי לבדיקות הראשונות ..

אני לא יודע מה אני אמור לעשות עם עצמי כי הצורת מחשבה שלי ואיך שהרגילו אותי בתוך תוכי אני יודע שהיא לא נכונה ..

פשוט אם הכל זה מלמעלה אז למה צריך לעבור את כל זה את כל הבדיקות את הטיפולים ? להתחיל להתאמן ולהיות בכושר וכל זה..

הרי מה זה משנה ? בסופו של דבר בורא עולם מחליט ..

תשובה

בס"ד

שלום רב,

"אם הכל זה מלמעלה אז למה צריך לעבור את כל זה" = הדברים הללו שגויים לחלוטין. יש פסוקים מפורשים ומאמרי חז"ל ששוללים לחלוטין את הרעיון ההזוי שאתה מתאר. הרמב"ם קובע שהקב"ה מעניק לאדם בחירה חופשית. הקב"ה מצפה מהאדם לפעול ולעשות מתוך הבחירה שלו. הקב"ה תובע מהאדם אחריות על מעשיו. הלכות תשובה לרמב"ם (פרק ה; ג): "ראה אנכי נותן לפניכם היום", כלומר שהרשות בידכם, וכל שיחפוץ האדם לעשות ממעשה בני האדם עושה - בין טובים בין רעים.

לפי שיטתך אין צורך ברופאים ולא בתרופות. לא בבתי חולים ולא במרפאות. לשיטתך אין צורך להחזיק צבא (אתה כותב): "הרי מה זה משנה ? בסופו של דבר בורא עולם מחליט .."

דוד מלך ישראל - נעים זמירות ישראל, יכול היה לכנס את הציבור, לומר תהילים ולסמוך על ישועת ד'. אבל דוד החזיק צבא חזק ומאומן. דוד יצא בראש חיילותיו להילחם עם הפלישתים ולמגרם מהארץ.

עד כאן עסקנו בתירוצים שלך.

בלבך אתה יודע שאלו תירוצים - האמת היא שאתה מפחד לטפל בשיניים שלך, ואתה ממציא לעצמך תיאוריות רעיוניות כדי להשקיט את מצפונך ולהצדיק לעצמך את ההזנחה שאתה מזניח את עצמך.

איך אני יודע זאת?

בגלל השורות הראשונות של השאלה. אתה מספר: "אין לי ערך עצמי' וממשיך 'אני לא יודע את זה בסדר או שאם זה תקין' - במילים אחרות: בתוכך, עמוק בלבך אתה יודע שאתה מזייף לעצמך לכן אתה לא מכבד את עצמך.

אחרי עשר שנים של הזנחת השיניים, בריאות הגוף ובריאות הנפש שלך התערבבו לגמרי. הפחד מרופא שיניים והתירוצים בהם אתה מרמה את עצמך הכל התערבב. עליך להחליט לצאת לכל טיפולי השיניים שלך עד השלמתם, לא רק בגלל בריאות הגוף אלא לשם בריאות הנפש.

אתה צריך להראות לעצמך שאתה לוקח אחריות על עצמך. שאתה מסוגל להתגבר על הפחדים שלך מרופא שיניים. את צריך לנהוג בגבורה בעניין זה מפני שמהגבורה הזאת תחזיר לעצמך את ההערכה העצמית שלך.

אם הדברים הללו כאן - לא מספיקים כדי לדחוף אותך. אני ממליץ לך לפנות לטיפול מקצועי שיסייע לך להתגבר על הפחדים שיש לך מטיפולי שיניים.

כתבות נוספות