שאל את הרב

תפילה בשביל שאר אומות העולם

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 16/05/23 08:41 כה באייר התשפג

שאלה

שלום רב,

אני מוסיף לתפילת העמידה תפילה (איפה שמותר להוסיף תפילות אישיות), שבה אני מתפלל עבור שאר אומות העולם שיהיה להם טוב שהם ישגשגו.

האם זה בסדר? למה בתפילת העמידה חכמנו לא הוסיפו תפילה בשביל שאר האומות העולם שאנחנו עם ישראל נתפלל בשבילם? הרי אנחנו העם הנבחר.

עובדה שהם הוסיפו תפילה שאנחנו מתפללים שבשביל עצמו ובשביל עם ישראל, אבל למה לא גם בשביל אומות העולם? האם זה לא המעשה הראוי?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

יש בעמידה התייחסות לכל האומות: "וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ, וְיִתְרוֹמָם, וְיִתְנַשֵּׂא, תָּמִיד, שִׁמְךָ מַלְכֵּֽנוּ, לְעוֹלָם וָעֶד. וְכָל־הַחַיִּים יוֹדֽוּךָ סֶּֽלָה וִֽיהַֽלְלוּ וִֽיבָֽרְכוּ אֶת־שִׁמְךָ הַגָּדוֹל בֶּֽאֱמֶת לְעוֹלָם כִּי טוֹב..."

ברכת 'עלינו לשבח' מכוונת לאומות - באופן בולט, החלק השני של 'עלינו': "עַל כֵּן נְקַוֶּה לָךְ, ד' אֱלֹהֵֽינוּ, לִרְאוֹת מְהֵרָה בְּתִפְאֶֽרֶת עֻזָּךְ, לְהַֽעֲבִיר גִּלּוּלִים מִן הָאָֽרֶץ, וְהָֽאֱלִילִים כָּרוֹת יִכָּֽרֵתוּן, לְתַקֵּן עוֹלָם בְּמַלְכוּת שַׁדַּי, וְכָל־בְּנֵי בָשָׂר יִקְרְאוּ בִשְׁמֶֽךָ, לְהַפְנוֹת אֵלֶֽיךָ כָּל־רִשְׁעֵי אָֽרֶץ. יַכִּֽירוּ וְיֵֽדְעוּ כָּל־יֽוֹשְׁבֵי תֵבֵֽל, כִּי לְךָ תִכְרַע כָּל־בֶּֽרֶךְ, תִּשָּׁבַע כָּל־לָשׁוֹן. לְפָנֶֽיךָ, ד' אֱלֹהֵֽינוּ יִכְרְעוּ וְיִפֹּֽלוּ, וְלִכְבוֹד שִׁמְךָ יְקָר יִתֵּֽנוּ, וִיקַבְּלוּ כֻלָּם אֶת־עֹל מַלְכוּתֶֽךָ, וְתִמְלוֹךְ עֲלֵיהֶם מְהֵרָה לְעוֹלָם וָעֶד. כִּי הַמַּלְכוּת שֶׁלְּךָ הִיא, וּלְעֽוֹלְמֵי עַד תִּמְלוֹךְ בְּכָבוֹד. כַּכָּתוּב בְּתוֹרָתָךְ: ד' יִמְלֹ֖ךְ לְעֹלָ֥ם וָעֶֽד׃ וְנֶאֱמַר. וְהָיָ֧ה ד' לְמֶ֖לֶךְ עַל־כָּל־הָאָ֑רֶץ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִהְיֶ֧ה ד' אֶחָ֖ד וּשְׁמ֥וֹ אֶחָֽד"׃

כתבות נוספות