שאל את הרב

תפילת משה להכנס לארץ ישראל

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/05/23 05:31 כג באייר התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב יובל,

אני לא דתי אבל הולך מידיי פעם לחב"ד. אני גר בחו"ל וקורא על היהדות. מענין אותי המצב

שמשה מתפלל 516 פעמים ואלוהים "מאיים" עליו להפסיק.

אחד הרבנים באינטרנט מסביר שזה דוגמא של אבא שמחנך את ילדיו

השאלה, מה השם מפחד שמשה יתפלל 517 פעמים. מה זה משנה לו הוא הריי עושה מה שהוא רוצה. יכול להיות מצב שהשם גם "נשלט" בכוחות מסויימים והוא חייב לציית להם. כנראה שכוחה של תפילה מאוד חזקה ויכולה לשנות חוקיי הטבע. והתפילה האחרונה יכולה ליצור מצב לא "מתוכנן" מראש שהשם תיכנן לבני האדם וליקום עצמו.

שאלה נוספת. קראתי, שהשם יצר את היקום 2000 שנים לפני הווצרותו. למה 2000 שנים? והתורה היא "התוכנית" והוא עוקב אחרי התוכנית. זה נשמע כמו בנאי עם סרטוטים. בנאי חייב לציית לחוקיי הטבע, בטון, בלוקים, כוחות....דברים שלא בשליטתו. פה האל המציא/יצר את החוקים שהוא צריך לציית להם. זה נראה כמו "כוח" לא! אינסופי. אלה יישות מאוד מאוד אינטליגנטית (השכינה) שהיגיעה לרמת התפתחות (אוליי מיליארד שנים מקדימים אותנו). לנו כמובן זה נראה כמו יישות אלוהית (אדם ןוחיידק). הווצרות העולם נראה כמו מחקר ופיתוח של המודל הכי מתאים שישרוד (המבול-כשלון. נפילים-כשלון). גם מראה כוח לא אינסופי שעושה טעויות! עכשיו הצלחה? לא בטוח. תודה על הסבלנות שהיגעת לקרא עד פה ואני מקווה שזה לא פוגע הרגשותך.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלות.

פנייתו של הקב"ה למשה רבנו, באומרו "רב לך", שהתבארה כתביעה להפסיק להתפלל – לא נבעה כמובן מ"מצוקתו" של הקב"ה. בדיוק כפי שאתה עצמך כתבת – אין ריבונו של עולם חייב לציית לבני אדם, והוא לא "מוטרד" מבני אדם שמתפללים לו בצורה חוזרת ונשנית.

היא הייתה מכוונת למשה רבנו עצמו. בשעה שמשה עצמו התמקד בבקשה להיכנס לארץ – הוא עצמו לא היה פנוי להתכונן לעבודה הרוחנית הנתבעת ממנו, כמי שאינו עומד להיכנס לארץ. ריבונו של עולם הורה למשה רבנו להפסיק להתפלל, ולעסוק בהכנות המיוחדות האלה:

ספר דברים פרק ג

(כז) עֲלֵה רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וְשָׂא עֵינֶיךָ יָמָּה וְצָפֹנָה וְתֵימָנָה וּמִזְרָחָה וּרְאֵה בְעֵינֶיךָ כִּי לֹא תַעֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה:

(כח) וְצַו אֶת יְהוֹשֻׁעַ וְחַזְּקֵהוּ וְאַמְּצֵהוּ כִּי הוּא יַעֲבֹר לִפְנֵי הָעָם הַזֶּה וְהוּא יַנְחִיל אוֹתָם אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תִּרְאֶה:

ואנו עצמנו צריכים ללמוד מכך שהתפילה שלנו בבקשות עתידיות ראויה וטובה, אולם יש לה גבול, ולא טוב כאשר אנחנו מתמקדים רק בתקוות לשינוי, כי אם גם נדרשים להטמיע שאפשר שהמציאות לא תשתנה כפי שאנו רוצים שיקרה, ועבודתנו היא לעשות את מה שמכוון לעשות בתוך המציאות הנתונה.

כאשר אנו מדברים על דברים שהיו לפני היווצרות היקום – אנחנו די חסרי אונים. לא זו שאין אנו מסוגלים להבין את הדברים כלל וכלל, אלא שלא ניתן לדבר על מושגי זמן לפני שהיקום קיים. המקורות שלנו מדברים על כך ש"תורה קדמה לעולם". המעט שאנו מסוגלים להבין הוא שמדובר באמירה רעיונית, כי העולם כפי שנברא מתאים מאוד למהותה הפנימית של התורה. בשל היות הקב"ה גם יוצר התורה וגם בורא העולם אין מדובר בהכרח כלשהו, כי אם בחירות האלוהית המוחלטת לברוא עולם בדרך שבה הוא "רוצה", ועל כן אין לראות בדברים הגבלה כלשהי, כי אם להפך.

כל טוב

כתבות נוספות