שאל את הרב

מעמד כנסת ישראל בעיני ד' לעתיד לבוא.

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 11/05/23 13:25 כ באייר התשפג

שאלה

שלום לרב!

בספר ירמיה (ג' א') ממשיל הנביא את דבר ה' את כנסת ישראל לאשה זונה, כדכתיב: "ואת זנית רעים רבים ושוב אלי נאם ה'", וכל הענין.

ובפרק (ל"א כ') ממשיל הנביא את דבר ה' את כנסת ישראל לבתולה תמימה, כדכתיב: "שובי בתולת ישראל שובי אל עריך אלה", וממשיך לדובבה ולא נותן לה הרגשה שזנתה תחתיו ואומר (פסוק כ"א): "עד מתי תתחמקין הבת השובבה".

וקשה, פעמים שהוא מוכיחה כזונה, ופעמים שהוא מכסה לה עוונה ומתמימה כבתולה.

כיצד מסתדרים שני הפסוקים הנ"ל עם המשך הפסוק הנ"ל (כ"א) "כי ברא ה' חדשה בארץ נקבה תסובב גבר"? כלומר שפירושו של זה שאם עד כה פנה הקב"ה לכנסת ישראל כאל אשה הרי עתה יסובב פניה והנה היא גבר ויפנה לכנסת ישראל כפניה אל גבר, כדכתיב" (פסוק כ"ב) "עוד יאמרו את הדבר הזה בארץ יהודה ובעריו וכו' יברכך ה' נוה צדק הר הקדש".

הענין הזה לא כל כך מלובן אצלי ואני מבקש סיוע מכבודו בהבנת הדברים.

בתודה מראש!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

בבית ראשון הייתה עבודה זרה מאוד נפוצה. רבים מאוד שיתפו את עבודת ד' עם האלילים, כך נהגו כל עובדי האלילים: אדם מחזיק מספר אלילים, כמו שגבר יכול להנשא למספר נשים, להיטיב ולפנק את כולן. העם לא הבין את תביעת הנביאים לעבוד רק את ד'. מדוע אי אפשר לקיים עבודת ד' לצד עבודת אלילים? מדוע הנביאים אינם פלורליסטים?

כדי להמחיש את העניין לעם, מדמים הנביאים את ד' לאיש ואת ישראל לאשתו. שום גבר לא יסכים לשתף אחרים באשתו - שאשתו תהיה נשואה למספר גברים. על ידיד השוואת ה' לאיש והעם לאישה ממחישים הנביאים את העובדה שאין שיתוף בעבודת ד'. לכן כאשר ישראל כן פונים לעבודת אלהים אחרים הם כמו אישה נשואה שהולכת לגבר אחר - מכאן ההאשמה של ישראל בזנות = עבודת אלהים אחרים בישראל היא כמו אישה נשואה שהולכת לגברים אחרים.

פרק ל"א מתאר תקופה שונה - תקופת פיוס, כאשר ד' מגלה אהבתו לישראל והם שבים אליו: "מֵרָחוֹק ד' נִרְאָה לִי, וְאַהֲבַת עוֹלָם אֲהַבְתִּיךְ עַל כֵּן מְשַׁכְתִּיךְ חָסֶד. עוֹד אֶבְנֵךְ וְנִבְנֵית בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל, עוֹד תַּעְדִּי תֻפַּיִךְ וְיָצָאת בִּמְחוֹל מְשַׂחֲקִים".

לביטוי: "נקבה תסובב גבר" יש פירושים רבים מאוד ושונים מאוד. מביא לך את פירוש הרד"ק שקושר ביטוי זה לתקופת הגאולה שמתוארת בפרק:

כי ברא יי' חדשה בארץ - עתיד לברוא חדשה אחר שתשבי בגלות ימים רבים.

ומה היא החדשה? - שהנקבה תסובב גבר; שדרך העולם , שהאיש מחזר ומסבב אחר האשה , וכן אמרו רבותינו ז"ל דרך משל (ראה קידושין ב , ב): בעל אבדה מחזר על אבדתו;

ואז (=כאשר ישראל ישובו אל ד') הנקבה תסובב אחר אישה , כלומר , שישובו בני ישראל אל יי' אלהיהם ויגאלם;

כתבות נוספות