שאל את הרב

סודרין

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/04/23 14:39 כב בניסן התשפג

שאלה

ב"ה

לכיפה

שלום כבוד הרב גלעד שטרואס

ספר החינוך מצוה שפד - מצות תקיעת חצוצרות במקדש ובמלחמה.

במדבר י', ט'

ונוהגת מצוה זו בזמן הבית, בכהנים שעליהם המצוה לתקוע בחצוצרות, וכענין שכתוב בהן במסע המחנות שם, ח' ובני אהרן הכהנים יתקעו בחצצרות. ושמא תאמר לא היו תוקעין הם על הקרבן אלא הלוים מפני שהן ככלי ניגון, אינו כן, שהרי בפירוש אמרו במסכת תמיד פרק שביעי מ"ג נתנו לו יין לנסך, הסגן עומד על הקרן והסודרין (1) בידו, ושני כהנים עומדים על שלחן החלבים ושתי חצוצרות בידם תקעו והריעו ותקעו. הרי נתבאר שעל ידי כהנים נעשית מצוה זו, ושהיא מצוה תמידית להן, כלומר שבכל יום היו תוקעין ולא ביום מועד וראש חדש בלבד.

מה הכוונה והסודרין ??

תודה ממשה

תשובה

בס"ד

שלום רב,

הסודרין הם דגלים בידו של הסגן לאותת ללויים שיפצחו בשיר מפני ששירת הלויים התחילה מיד עם ניסוך היין.

להלן ציטוט מתוך פירוש יכין ובועז למסכת תמיד פרק ז' משנה ג'

והסודרים בידו = דגל היה בידו להניף בו כשינסך, לסימן ללויים שעומדים על הדוכן, שידעו להתחיל בשיר בשעת הניסוך.

תקעו והריעו ותקעו = בחצוצרות שבידן. וגם זה לסימן להמשוררים. דאולי לא יראה הלוי הנפת הסודרין, ע"י שפנה לבו לדבר אחר, או שהיה באותו שעה בשום לשכה. לכן כשראו אלו הב' כהנים שעמד זה עם הדגל על הקרן ושהכל מוכן לנסך, תקעו הריעו ותקעו לסימן שישגיחו על הנפת הסודרין. דמדעומד המניף בקרוב להמנסך יכול להניף בשעת ניסוך ממש:

באו ועמדו אצל בן ארזא = אותן ב' כהנים שתקעו, באו ועמדו אצל בן ארזא הממונה שיתחילו על פיו, השיר בצלצל (והצלצל הן ב' קערות נחושת שמכין זה בזה מצילתיים)

והניף הסגן בסודרין = וחזרו ותקעו ב' הכהנים תקיעה תרועה תקיעה, והקיש וכו'.

והקיש בן ארזא בצלצל= הרבה מיני שיר היו שם. אבל עם הצלצל התחילו:

כתבות נוספות