שאל את הרב

אדון עולם - מטרת הבריאה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/04/23 08:52 יח בניסן התשפג

שאלה

שלום לרב,

שמעתי שאומרים שאחת הסיבות (הידועות לנו כמובן) לבריאת העולם, היא המלכת ה'.

יצירת מציאות שתאפשר דינאמיקה של מלכות בין הקבה לברואיו.

באדון עולם אנחנו אומרים ".. אשר מלך בטרם כל יציר נברא"

בהבנה פשוטה אנו אומרים שהקבה מלך כבר לפני הבריאה, אם ככה מה החידוש בזה שנברא העולם?

מה פירוש יציר נברא האם זה מכוון רק על חלק מהבריאה או בכלל על עצם הצמצום מתחילת יצירתו?

תשובה

שלום וברכה

בדיוק כפי שכתבת דווקא בסוגריים – אנחנו לא יודעים מפני מה ריבונו של עולם ברא את העולם.

התורה התחילה באות "ב", ומבחינה תוכנית היא מתחילה מבריאת העולם, ואינה מספרת לנו דבר על מה שקדם לבריאת העולם. לפיכך, אין אנו יודעים על זה דבר, וכל מה שאנו עושים הוא ניסיונות לשער את סיבות הבריאה. ברם, יכולתנו לעשות זאת אינה קיימת, וזאת בשל העובדה שאנחנו מנסים להכניס את ריבונו של עולם לתוך עולם התבניות שלנו כבני אדם – מערכת שיקולים וכדו'. כל זה הוא לא רלוונטי למה שקדם לבריאת העולם. על כן אני מתקשה למצוא בכך תרומה לעולם האמוני והרוחני שלי, ולפיכך גם לא מנסה לענות על השאלה מפני מה ברא הקב"ה את העולם. בוודאי שיש ראשונים שעשו זאת.

צריך להכיר במגבלות שלנו. צריך להכיר כי על אף היותו של הקב"ה חונן לאדם דעת, וקיומו של עולם מלא גדוש של מחשבת ישראל ודברי אמונה עמוקה – אנחנו בקושי מסוגלים לתרגם לשפה שכלית את המושגים האלוהיים שהוא גילה בפנינו בתורתו. אולם בשעה שאנו מנסים לענות על דברים שלא נאמרו לנו – אנו מגששים באפילה. במצב זה אני מעדיף את האמירה הפנימית ש"אין אנו יודעים", ואין לנו אלא לעבוד את ה' מתוך מגבלה זו, ולא להכניס השערות בדבר שיקולי הבריאה לתוך עולמנו.

אשמח אם תקרא מאמר מסודר בשאלה "מה אנו יודעים על הקב"ה ?", שפורסם לראשונה ב"אקדמות", וכיום באתר של ישיבת אורות שאול בתל אביב: https://www.ypt.co.il/3816.

הפיוט "אדון עולם" מביע את היסוד הזה. הוא אכן מלך לפני ברוא העולם. אולם "לעת נעשה בחפצו כל אזי מלך שמו נקרא", לאמור: משעת הבריאה יש מי שיקרא בשמו "מלך". אולם לא כתוב בפיוט שזו מטרת הבריאה, כי דבר זה נעלם מעיני הפייטן.

כתבות נוספות