שאל את הרב

הוצאת דרכון אירופאי

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/02/23 11:28 א באדר התשפג

שאלה

לכבוד הרב,

מה היחס לגבי הוצאת דרכון של מדינה אירופאית במקביל לאזרחות פה בארץ?

מצד אחד נשמע לי כפיות טובה, שהרי האפשרות נובעת רק מרדיפת הנאצים/נוצרים בספרד... ואם כן איך פתאום נהיה אזרחים מרצון במדינתם?

ולא דומה הדבר להוצאת דרכון אמריקאי שכנראה נובע או מסיבה כלכלית או מרצון ברור לעזוב.

מצד שני יש פה עניין שלא להסתמך על הנס, כי המדינה שלנו ברוך השם תחת הרבה איומים של מוות המוני

(מחבלים מבית, חיזבאללה ועכשיו גם הגרעין האירני שהגיע ל84 אחוז)

וזה מקבילה של פיצול השקעה בבורסה להרבה אפיקים למקרה ואחד יאבד משוויו

ומצד שלישי אולי עצם קיומו יגרום לשבירת מחסום פסיכולוגי, ולמחשבות מלשהות הרבה יותר בחול ועד לעזוב (שכרגע בכלל ב-"חס וחלילה")

וגם אם משנה אז ספציפית למקרה שלי זה כנראה יהיה דרכון פולני

תודה מראש,

יוני

תשובה

שלום וברכה

שאלה זו בוודאי אינה שאלה הלכתית. מותר להוציא דרכון אירופי מבחינה הלכתית.

זו שאלה שקשורה ל"עילת הסבירות" הרוחנית, וכאן כמובן עשויות להיות דעות שונות.

אני מזכיר כי התורה לימדה על מצרים "לֹא תְתַעֵב מִצְרִי כִּי גֵר הָיִיתָ בְאַרְצוֹ", לאמור: יש בה לא רק את התנועה של "עמלק" כי אם גם את התנועה של "דור שלישי". לפיכך, מותר עלינו לשאול תמיד, ביחס לעוולות הקשות שהגויים עשו בנו, האם היחס שלנו אליהם הוא כאל "עמלק", או כאל "מצרי". אשמח אם תקרא מאמר שכתבתי על העניין: https://www.inn.co.il/news/425142.

יש לזה כמובן עוד הרבה מאוד השלכות, הכתובות באגדה, כגון "...את (משה רבינו !) שלא הודית בארצך אין אתה נקבר בארצך, כיצד בנות יתרו אומרות (שמות ב) איש מצרי הצילנו מיד הרועים והוא שומע ושותק לפיכך לא נקבר בארצו". ובכלל כמובן המדרשים בתחילת מגילת רות על אלימלך מחלון וכליון (אם כי יש לזכור כי הם היו עשירים שעניי ישראל יכלו לסמוך עליהם).

לפיכך, יהיה נכון לומר שאין איסור לעשות כך.

לגבי התנועה הרוחנית-אגדתית, הדבר תלוי בכוונת המכוון: אם מדובר בהוצאת דרכון כדי לשקול ירידה מהארץ וכדו' – נראה כי הדבר מאוד מאוד לא ראוי, ומנוגד לדבקות שלנו בארץ. נזכיר רק את דברי רמב"ן ביחס לירידת אברהם אבינו ברעב: "...ודע כי אברהם אבינו חטא חטא גדול בשגגה, שהביא אשתו הצדקת במכשול עוון מפני פחדו פן יהרגוהו, והיה לו לבטוח בשם שיציל אותו ואת אשתו ואת כל אשר לו, כי יש בא-לוהים כוח לעזור ולהציל גם יציאתו מן הארץ, שנצטווה עליה בתחילה, מפני הרעב" (ר"י אברבנאל חולק עליו),

ואילו אם מדובר (לדוגמה) כדי להקל את הכניסה לאירופה בנסיעות עסקיות וכדו' – איני רואה בכך כל פסול.

והלב יודע אם לעקל או לעקלקלות

כל טוב

כתבות נוספות