שאל את הרב

אכילת זרוע בליל הסדר

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 16/02/23 19:32 כה בשבט התשפג

שאלה

לכּּבוד הרב שלום רב!

במהדורת "ותן חלקנו" של חודש אדר תשפ"ג, בעמוד האחרון של הקונטרס כתוב: "אין לאכול את הזרוע בליל הפסח, לפי שאין אוכלים בלילה הזה צלי, שלא יאמרו שהוא אוכל בשר קרבן פסח, והואיל ואסור לאכול את הזרוע בלילה, על כן אין לצלותה אלא מבעוד יום, שאם יצלה בלילה נמצא עושה מלאכה ביום טוב שלא לצורך. אולם אם בדעתו לאכלה למחר באותו היום, יכול לצלות גם בלילה, לכן אם שכח ולא צלה מבעוד יום יצלנה בלילה, ויזהר לאכלה למחרת ביום", ע"כ.

יסלח לי כּבוד הרב על הדיסלקטיות שלי בהבנת הנקרא, ואני תוהה, אין לאכול זרוע בליל הסדר? והרי הגמרא במסכת ברכות דף ט/א מלמדת אותנו שאכילת פסח מצותה עד שיעלה עמוד השחר?! ולא חלקו רבי אלעזר בן עזריה ורבי עקיבא אלא רק על שעת חיפזון, ודכתיב "לא תותירו ממנו עד בוקר", בלילה הזה הוא נאכל. ורבי יהושע אומר: בערב אתה זובח (שוחט), כבוא השמש (אורתא) אתה אוכל, ועד מתי אתה אוכל? עד מועד צאתך ממצרים, היינו שעת חיפזון אם כדברי רבי אלעזר בן עזריה חיפזון דמצרים, אם כדברי רבי עקיבא חיפזון דישראל (זו כל המחלוקת).

אבקש מכּּבוד הרב להסביר לי את הפיסקא לעיל של מהדורת "ותן חלקנו", האם אוכלים זרוע בליל הסדר או לאו?

בתודה מראש!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

הדברים פשוטים מאוד!

הגמרא דנה בזמן שבית המקדש קיים ומקריבים קרבן פסח כהלכתו - במציאות כזאת וודאי אוכלים את הקרבן. שם לא מדובר רק על זרוע אלא אל כל חלקי הבשר.

ב-"ותן חלקנו" מביאים הלכה מוכרת וידועה שעוסקת בליל הסדר בזמן הזה - כשאין בית מקדש ולא מקריבים קרבן פסח. זה בדיוק הנימוק. לא לאכול כדי שאחרים לא יטעו לחשוב שאתה אוכל קרבן פסח: "ש ל א י א מ ר ו שה ו א א ו כ ל ב ש ר ק ר ב ן פ ס ח".

זה המקום להתפלל שנזכה לבניין הבית במהרה בימינו ולהקריב פסח כהלכתו - אז וודאי נאכל בשר צלוי בליל הסדר.

כתבות נוספות