שאל את הרב

בנוגע לתגובת הרב לעניין המטריאליזם והנפש

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 03/02/23 08:13 יב בשבט התשפג

שאלה

שלום הרב

בשאלה הקודמת ששאלתי אותך בעניין הנפש ענית שזה ניסיון לחיפוש רציונאלי אחר מציאות לא רציונלית, כמו הטענות בעד קיומו של בורא, אך מה זאת אומרת? הרי גדולי הראשונים כדוגמת רסג והרמבם עסקו בלהנגיש את התורה לרציונליות ולשכל, האם אתה חושב שניסיונם לטעון בעד קיום האל חסר תוחלת לימינו? כי דווקא רבות מטענותיהם משכנעות אותי... האם לדעתך אין הכרח רציונלי שמחייב להאמין? אם כן, למה שאאמין שאלוהים איננו גוף, אם כל הטענות הרציונליות לשלילת גשמותו אינן תקפות כי הן מנסות באופן רציונלי לעסוק במציאות אי רציונלית? אם הניסיון הפילוסופי לטעון בעד קיום האל חלוש- מכאן שכל אמונתי מתבססת על מסורת ולא על רצינאליות...

סליחה על הטרחה הרב ותודה רבה

תשובה

שלום וברכה

אני מסכים לחלוטין עם דבריך כי הרמב"ם והרס"ג עסקו בכך, ודבריי לא היו נשמעים בימיהם.

ברם, גם הרב סולובייצי'ק וגם הרב קוק, זכר צדיקים לברכה, כתבו כי דבריהם התאימו מאוד לתקופתם, אך אינם יכולים להוות מצפן רוחני לדורנו.

ראה לדוגמה את דברי הגרי"ד:

"לא נכחד כי ישנו הבדל מסוים בין מחשבת העבר לזו של ההווה, בנוגע לדרישת האל-סופיות דרך המציאות הסופית. בשעה שהפילוסופיה של ימי הביניים וגם זו של ראשית התקופה החדשה ביטאו את דרישת האל-סופיות והנצחיות בצורה אובייקטיבית, על ידי ניסוח מופתים חותכים, לדעתם, בעלי תוקף הגיוני, באה התפיסה החדישה והעיזה לכפור בערכם ההגיוני-אובייקטיבי של המופתים, שמחבריהם יסדום על הנחות קטיגורייליות, כמו זו של העצם או הסיבתיות. אמרה התפיסה החדישה: אין לנו רשות להשתמש בקטגוריות ילידות מציאות סופית, מותנית וזמנית, כדי להוכיח אמיתת מציאות אל-סופית, מוחלטת ונצחית קטיגוריות אלה, ברכה צפונה בהן כשהן נתבעות לקיום חוקים פורמליים-כמותיים וליצור תבנית עולם מדעי, אינן יכולות לצאת מתוך מעגל הניסיון המדעי, ולהשתלט שלטון בלי מצרים בעולם על-מוחשי, על-ניסיוני ועל-שכלי" (ובקשתם משם עמ' 127-128).

ואנחנו חייבים למצוא לנו נתיבים מתחדשים, שירו לה' שיר חדש, בעולם האמונה.

אם אתה סובר כי עולמך הרוחני קשור בתפישה ראציונלית של מושגים מופשטים – אדרבא, לך בדרך זו ומצא את דרכך. אולם אם אתה סובר כי אין זה כך – בניגוד למה שכתבת, האפשרות שנותרת לך אינה רק המסורת, אלא גם עולמות עמוקים מאוד של אמונה.

על כל זה כתבתי במאמר הסיום של ספרי על שיר השירים – "אחריך נרוצה" – שקיצור שלו תוכל למצוא כאן: https://bit.ly/2ZkTgWf.

כל טוב ושבת שלום

כתבות נוספות