שאל את הרב

כל הרואה סוטה בקילקולה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/01/23 13:28 ה בשבט התשפג

שאלה

שלום הרב

שוב שאלה בבקשה שקשורה לדף היומי ושוב בעניני מגדר

אומרת התורה "כל הרואה סוטה בקילקולה יזיר עצמו מן היין"

אם נתחיל לא ברור לי האם הבעל צריך עדים שאשתו התייחדה עם אדם אחר הוא יכול להיות שהוא פשוט חושד בה ואולי אין לה כל חטא אלא היא בעצמה קורבן של בעלה

ובכלל אם מודבר בחשד בלבד בשלב הראשון הרי היא צריכה להיות בחזקת זכאי עד שיוכח אחרת

אז....מדוע כתוב שהיו מנוולין אותה

ובתוספתא נאמר

וכוהן אוחז בבגדיה--אם נקרעו, נקרעו; ואם נפרמו, נפרמו: עד שהוא מגלה את ליבה, וסותר את שיערה. רבי יהודה אומר, אם היה ליבה נאה, לא היה מגלהו; ואם היה שיערה נאה, לא היה סותרו.

הייתה מתכסה בלבנים, מכסה בשחורים; היו עליה כלי זהב, קטליות, נזמים, וטבעות--מעבירם ממנה, כדי לנוולה. ואחר כך מביא חבל מצרי, וקשרו למעלה מדדיה. וכל הרוצה לראות, בא ורואה--חוץ מעבדיה ושפחותיה, מפני שליבה גס בהן; וכל הנשים מותרות לראותה, שנאמר "וניווסרו כל הנשים, ולא תעשינה כזימתכנה" (יחזקאל כג, מח).

ממש נראה שמדובר בטקס "זובור מושלם"

לא ברור לי הרי רק בסוף מתברר עם היא סוטה ואולי זו עלילת דברים

ואם מדובר בסופו של דבר שהיא לא בגדה בבעלה משוע שהבעל לא יענש

כיצד אפשר להשכין שלום במקרה כזה כשהיא קורבן מוחלט שבעלה גרם לה להתבזות בפומבי

ואולי לא הבנתי בכלל את סיפור המעשה

תודה רבה

יאיר

תשובה

שלום וברכה

השאלה שאתה דן בה ׳מוקדמת׳ מידי.

ֿהיא תעמוד במוקד מסכת סוטה.

מאמר חז״ל זה אינו עוסק באיש ואישה נשואים זה לזה.

הוא עוסק בכל אדם שנחשף ל׳קלקול׳.

בימינו המאמר הזה היה נכתב ״הרואה סרטון לא צנוע בקלקולו יזיר עצמו מן היין״.

אולם השאלה כמובן יציבה ועומדת.

אכתוב בקיצור:

חז״ל ראו את הפרשה הזו לא כפרשה שעיקר מטרתה הוא להילחם בנשים סוטות.

אלא בדיוק להפך: פרשה שנכתבה כדרך להתמודד עם בעל קנאי.

התורה כמובן יכלה לצוות להצליף בו עד שיחדל מקנאותו.

זו בוודאי הייתה עמדה מוסרית יותר, אולם חסרת משמעות: לא בדרך זו היינו משיבים שלום בית לביתם.

מדובר בסיפור לא פשוט,ֿ ששני הצדדים שותפים בו.

אין מדובר בחשש בלבד. מדובר ב״קינוי״ ו״סתירה״ של האישה, כלומר: בד בבד עם חפות כל עוד לא הוכח אחרת - יש מקום גם לתשומת לב להתנהגות האישה.

ועל כן, מצווה התורה תהליך שבסופו של דבר התברר לבעל כי נעשה הכל כדי לחשוף את מעילת אישתו, ולא זו בלבד שהתברר שזה לא נכון אלא ״ונקתה ונזרעה זרע״.

ומחה הקב״ה את שמו על המים כדי להשכין שלום בין איש ובין אשתו.

כל טוב ושבת שלום

כתבות נוספות