שאל את הרב

איך היצר הרע פועל?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/02/23 01:21 י בשבט התשפג

שאלה

שלום רב,

שמעתי את הרב זמיר כהן אומר שלעיתים היצר הרע גורם לבעיה קטנה להראות כמו בעיה גדולה, למה הוא עושה את זה? מה המניע שלו? מאיזו תאווה?

תודה! אתם ממש מקסימים!

תשובה

אחלה שאלה.

היצר הרע הספציפי שאתה מתייחס אליו נמצא בתבניות החשיבה שלנו, שהפסיכולוגיה הקוגנטיבית עוסקת בהן לא מעט. תבנית החשיבה שלוקחת בעיה קטנה ומנפחת אותה אותה למשהו ענק, מעבר לכל פרופורציה, מאפיינת שני מצבים רגשיים בעיקר - דיכאון וחרדה.

בוא נתחיל בחרדה.

חרדה באה במקור כדי לשמור על האדם. למנוע ממנו להיכנס לסכנות. אבל כשהיא לא מאוזנת היא יכולה למנוע מהאדם להתמודד עם דברים שהוא צריך ויכול להתמודד איתם. לדבר מול כיתה. לעמוד על שלו. להגיש מועמדות לעבודה. לתקן את הדרוש תיקון בנפש. החרדה הלא מאוזנת יוצאת מגדרה כדי למנוע מהאדם לצאת מהאזור הבטוח (=אזור הנוחות) ולעצור אותו מלקפוץ להתמודד עם בעיות גדולות, או קטנות. בחוסר האיזון, היא הופכת למלכת ההכחשה. בהתחלה זה - "עזוב, בעיות האכילה שלך הם דבר קטן וחסר משמעות. אין צורך להתמודד איתו". בסוף זה "טוב, בעיות האכילה שלך חמורות כל כך, שאין טעם בכלל לנסות". בשני המקרים התוצאה זהה- אין צורך להיכנס למלחמה לא נוחה. עזוב. שב בבית ותראה טלוויזיה...

אז לשאלתך - מה המניע? פחד ורצון בנוחות וחוסר מאמץ. לפעמים זה מאוד נוח להתייאש.

אבל יכול להיות שזה קשור גם לדיכאון. דיכאון הוא מצב של עצבות שיצאה משליטה. במצב כזה, כל עוצמות החיים מתדלדלות, והאדם מרגיש חלש, חסר אונים, וחסר כוחות. קשה לו לקום. קשה לו לחייך. קשה לו לתכנן קדימה. כמו צל ענק שרובץ עליו ופיזית מקשה עליו לזוז. במצב כזה בדרך כלל צריך עזרה חיצונית כדי לצאת מהבוץ.

משימות קטנות נראות גדולות במצב כזה, בגלל שבאמת האנרגיה הנפשית של האדם נמוכה כל כך שהוא לא מצליח לדמיין את עצמו עושה את הפעולות הפשוטות ביותר.

מקווה שקיבלת תשובה. כל הכבוד על הבירור והבדיקה, בהצלחה בכל,

נתנאל

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות