שאל את הרב

לא מצליחה להרגיש את אלוקים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/01/23 19:03 ג בשבט התשפג

שאלה

אני לא מרגישה את אלוקים. אני עושה מצוות מתוך הרגל נטו, ולא מרגישה את אלוקים, אם הוא בכלל קיים. התחלתי איזשהו תהליך שללמוד על יהדות, אבל אני פשוט לא מרגישה את אלוקים, גם בשירים שזה בדר"כ מחבר אותי, זה מתסכל אותי, אני ממש רוצה להתקרב לה', ואפילו בתפילה כשאני מדברת 'איתו'אני לא מרגישה שזה אלוקים, שזה סתם אני מדברת לאוויר.

איך מרגישים את אלוקים? ויודעים שהוא קיים?

תשובה

שלום לך.

איזו שאלה! זה דורש הרבה אומץ לשתף על הספקות שלך באמונה ולומר דוגרי אני לא מרגישה את הקב"ה. מורגש מהכתיבה שלך שיש לך נפש פיוטית שמחפשת משמעות ומתחברת למילים ולעומק. אני מקווה שבתשובה זו אוכל לתת לך כיוון אך מטבע הדברים התשובה פה תהיה חלקית וכנראה לא תיתן לך מענה מספק – אני מזמינה אותך להיות בקשר איתנו להמשך שיחה ואם תרצי תוכלי גם לשתף בנושא הזה קרובים לך או לקרוא יותר על הנושא.

כולנו חווים ספקות באמונה, זה טבעי וזה חלק מלהיות בני אדם, אנחנו חוקרים וסקרנים מטבענו ואמונה זה נושא גדול שחשוב לחקור אותו ולמצוא איך אנחנו באופן אישי מתחברים אליו. הקשר שלנו עם הקב"ה הוא דומה לקשרים בחיינו – הוא דורש מאמץ ונחישות, עבודה והתמדה. כמו קשרים אחרים בחיינו, יש תקופות של קרבה ויש תקופות של ריחוק. יש זמנים שכמעט ולא מרגישים את הקשר ויש פעמים שהקשר כל כך חזק שזה מפחיד ומשמח בו זמנית.

כתבת שאת "ממש רוצה להתקרב לה' ", זה כבר הרבה מהדרך, הרצון לקשר יכול בסופו של דבר להוביל להעמקת הקשר. השאלה שלך היא הזדמנות טובה לחשוב איך תוכלי לצאת מהתהליך שאת נמצאת בו חזקה יותר, חכמה יותר ושלמה יותר עם המקום הדתי שתהיי בו.

אז מה אפשר לעשות? הנה כמה כיוונים למחשבה...

1. להמשיך לשאול. שאלות זה טוב, כשמפסיקים לשאול שאלות דווקא שם זה סימן לוויתור או שאננות. זה טוב שיש שאלות הן הזדמנות לצמיחה ולהעמקת קשר עם עצמנו ועם הקב"ה.

2. לחקור באופן אקטיבי. לקרוא על הנושא, לדבר עם אנשים שאת מרגישה שיכולים לתת לך מענה. אני מאד ממליצה על הספר של משה רט "פשוט להאמין" ספר זה יחסית חדש ומיועד לבני נוער, מטרתו לספק בסיס לאמונה רציונלית, בצורה הגיונית שמחבקת את הספק. אני גם ממליצה על הספר "מכתבים לטליה" של דב אינדיג. ספר זה יותר ישן סביב מלחמת יום הכיפורים ב1973, הוא חלופת מכתבים בין נערה חילוניה לבחור ישיבה (דב אינדיג) בו היא שואלת שאלות נוקבות על היהדות ודוב עונה בטוב טעם והרחבה. כמו למשל כיצד אפשר להאמין בקב"ה אחרי השואה? מהו היחס לתנ"ך ומדרש? וכד'.

כתבת ששירים זה משהו שעוזר לך בנושאים אחרים להתחבר אז אולי גם תהני מהספר "את ענת אנכי מבקש" ספרו של הרב חנן פורת זצ"ל בו הוא כותב בסגנון ברור ולפעמים פיוטי על ההתכתבות שלו עם אנשים שהיו בקשר איתו אחרי שהדריך אותם ב"גשר" (ארגון שקיים עד היום שמטרתו לפתח שיח בין דתיים לחילונים).

3. להתחבר דרך מה שאת מכירה. כתבת ששירים מקרבים אותך. יש שירים מוזיקליים ושירים ספרותיים שלי עושים את זה כמו "לא ארחף בחלל" של זלדה: https://edu.929.org.il/enrichment/%D7%9C%D7%90-%D7%90%D7%A8%D7%97%D7%A3-%D7%91%D7%97%D7%9C%D7%9C-%D7%96%D7%9C%D7%93%D7%94/

"עשרת הדברות" של יהודה עמיחי:

https://edu.929.org.il/enrichment/%D7%A2%D7%A9%D7%A8%D7%AA-%D7%94%D7%93%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%94-%D7%A2%D7%9E%D7%99%D7%97%D7%99/

השיר "ואפילו בהסתרה"

השיר "עלה קטן" של אברהם פריד

4. לתת לזה זמן. זה תהליך ואמונה זה דבר גדול, "אִם תְּבַקְשֶׁנָּה כַכָּסֶף וְכַמַּטְמוֹנִים תַּחְפְּשֶׂנָּה אָז תָּבִין יִרְאַת ה' וְדַעַת אֱלֹקים תִּמְצָא" (משלי ב' ד-ה). אמונה יש לחפש כמו אוצר נדיר ורק אז נבין ונדע.

5. להתפלל. גם על הרצון לקשר עם הקב"ה ובקשה על כך זה מעולה ודרך טובה להתחבר לקב"ה ולבקש על עצמך עזרה והסרת הספקות.

בנוסף לכך, כמובן שאת מוזמנת תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298 או בווטסאפ: 052-468-3927 . נשמח לדבר איתך!

בהצלחה רבה רבה!

חזקי ואמצי,

מוריה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות