שאל את הרב

איך להסביר להורים למה אני לא הולך למסיבות חילוניות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/02/23 19:33 יא בשבט התשפג

שאלה

שלום רב,

אני חוזר בתשובה וגר בסביבה חילונית לגמרי, כל החברים שלי הולכים למסיבות ואני תמיד נשאר בבית. הם תמיד רוצים שאני אבוא איתם וגם ההורים שלי רוצים שאני ״אהנה״ איתם והם לא מבינים למה אני לא הולך איתם למסיבות.. אני מבין שיש מספר איסורים בללכת למסיבות, אבל אני אף פעם לא מצליח להסביר להורים שלי מהם האיסורים ולמה מבחינה דתית אסור ללכת.. אשמח אם תגידו לי מהם האיסורים ללכת למסיבה בשביל שאני אוכל לענות להורי.

(מדובר על מסיבות של בנים ובנות ביחד, אלכוהול וכו׳..)

תשובה

אהלן.

השאלה שלך טובה מאוד. באמת ביהדות יש כמה היבטים להתנהגות. יש היבטים יותר "טכניים" (כמו למשל כמה שעות לשמור בין בשר לחלב), והיבטים יותר מהותיים (כמו איך להתנהג אל בני אדם). גם בצניעות יש היבטים שונים. יש הלכות שנוגעות לאורך של לבוש, ויש כאלה שנוגעות לאווירה.

באופן כללי, מסיבות מהסוג שאתה מתאר הן מקום שאליו אנשים באים בשביל "להתפרק". ובאופן טבעי ההתפרקות הזאת כוללת לפעמים אלכוהול (שגורם לתחושת ביטחון ושחרור, מסיר עכבות ומעצורים, מפחית ביישנות), מוסיקה קצבית שמזרימה אדרנלין, וגם ריקודים של בנים ובנות ביחד, שיחות, צחוקים וכו'. מבחינת היהדות, כל המכלול הזה מוביל למקומות לא טובים. לחוסר צניעות ביחסים בין המינים, החפצה של הגוף שלנו ושל אחרים (הריקוד בעצם מראה לסובבים את תנועות הגוף שלנו), ולמרחב שיש בו פחות מעצורים.

האם זה אסור באופן חד משמעי? מבחינות מסוימות כן. למשל הריקודים המשותפים של בנים ובנות הם לא דבר שמותר להשתתף בו או לצפות בו. זה לא צנוע. מבחינות אחרות מותר. כי מותר לשתות אלכוהול (בגיל המתאים והמותר בחוק, ואם הוא כשר, ובמידה, בלי לאבד את השליטה העצמית). מותר לפגוש חברים. מותר לשמוע מוסיקה. אבל השאלה המרכזית היא: לאן זה לוקח אותך? למקום טוב? או למקום שלא נוח לך בו? ההלכה חשובה, וגם רוח ההלכה חשובה. אבל הרצון שלך - גם הוא חשוב. ומתוך החיבור שלך ליהדות אתה מרגיש באופן טבעי שמסיבות כאלה לא מסתדרות לך עם היומיום. עם העבודה והמגמה הרוחנית שלך. וזה לדעתי ההסבר המרכזי שאתה יכול לתת לעצמך ולהורים.

ועדיין, חברים הם חברים. ואתה בהחלט יכול לפגוש אותם ולדבר איתם וליהנות איתם בכל מיני צורות, שלא מתנגשות עם הסגנון שלך. ובמקביל, אתה יכול לחשוב איך אתה מוסיף לעצמך גם חברים שיותר מבינים את הדרך שלך. כי חזרה בתשובה היא לא תהליך קל, ומגיע לך שתהיה לך סביבה תומכת. שלא תשחה לבד נגד הזרם. שיהיה לך בית כנסת שנוח לך להתפלל בו, בית מדרש שתוכל לשמוע בו שיעורים, מישהו ללמוד איתו בחברותא, וכו'. ביהדות, המרכיב הקהילתי מאוד משמעותי. לכן יש תפילה במניין, לימוד בחברותא, ועוד. וזה גם עוזר לנו להתחבר לשביל הערכי שבחרנו.

לסיכום: נשמע שיש קשר לא רע בינך לבין ההורים, וזה באמת חשוב באופן כללי ובמיוחד בשבילך, בתהליך שאתה עובר. שווה לשמר ולהעצים את הקשר הזה. נשמע שההורים באמת רוצים שיהיה לך טוב, שהם אוהבים אותך. וזה דבר מצוין. ככל שתצליח לשמור על הקשר איתם, לבלות איתם זמן איכות, לדבר, לצחוק, לשתף, זה ייתן לך ולהם עוד כוחות לעבור איתך ביחד את הדרך שאתה עובר. ואותו הדבר לגבי החברים שיש לך, והחברים שתוכל להתחבר אליהם בהמשך.

מוזמן מאוד להמשיך לשתף אותנו ולעדכן איך הולך. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

אוהד

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות