שאל את הרב

עצבנית על אמא - איך להירגע?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/02/23 13:58 י בשבט התשפג

שאלה

אני עצבנית הרבה פעמים,במיוחד על אמא שלי אני בת הזקונים במשפחה ולפעמים מרגיש לי שהיא מתייחסת אלי כאילו אני עדיין ילדה קטנה..

עברתי עכשיו לאולפנה עם פנימייה מלאה והמצב ממש השתפר ויותר קל לי להיות רגועה, אבל עדיין מלא פעמים אני נהיית עצבנית ואני לא יודעת מה לעשות!

תשובה

היי יקרה

אני חושבת שקל מאוד להתחבר לשאלה שלך. את מתארת בכנות חוויה שחוזרת על עצמה פעמים רבות של תחושות של עצבנות וכעס, בעיקר בסיטואציות שמערבות את אמא שלך ושקשורות ליחס של "ילדה קטנה" שאת מקבלת ממנה. זה באמת יכול לעצבן וזו חוויה שחווים ילדי זקונים רבים (וכמובן לא רק). ובכללי, מה שאת מתארת קורה לרבים וטובים מאיתנו, וזאת שאלה חשובה ואני שמחה שכתבת לנו!

קודם כל אני רוצה להרגיע אותך ולומר שלכל אחד יש רגעים ומצבים שמוציאים אותו מאיזון. כולנו בני אדם, אנחנו מתוכנתים להרגיש ולפעול על פי הרגש, וזה טבעי, לגיטימי ואפילו בריא לחוות את כל סוגי הרגשות, כן כן, גם רגשות כמו כעס ועצבים. כשמישהו מתייחס אלייך באופן שפוגע בך או מפריע לך, זה נורמלי ובריא לכעוס על כך ולרצות לקבל יחס הוגן שאת חושבת שמגיע לך. אבל, ויש אבל, זה לא אומר שאנחנו לא יכולים לנסות לחשוב איך להתמודד טוב יותר עם הכעס. לפעמים סערת רגשות יכולה להוביל אותנו להגיב בתוקפנות, להתנהג באימפולסיביות, לומר דברים שלא היינו צריכים לומר, לפגוע בחזרה, להרחיק אנשים ובכללי להוציא אותנו משליטה.

במיוחד בכל מה שנוגע להורים ולמשפחה – אנחנו לא יכולים לבחור אותם, והרבה פעמים הם אלו שיציתו אצלנו את הרגשות הכי חזקים ועוצמתיים, לטוב ולמוטב. משפחה קשה עד כמעט בלתי אפשר לשנות, כמו גם את המיקום שלך במשפחה והמשמעות של זה בעיניך ובעיניהם. אבל אולי זה לא בהכרח התפקיד שלנו (למרות שאת לגמרי יכולה כמובן לשתף תמיד מה מפריע לך ביחס שאת מקבלת ולנסות להסביר לאחרים מה מעצבן אותך).

אז מה בתכלס אפשר לעשות?

- לנסות להבין ולהגדיר לעצמנו איזה מצבים מכעיסים אותנו בדרך כלל, איזה אמירות מעצבנות אותנו, עם אלו אנשים אנחנו מתרגזים מהר יותר. לכולנו יש נקודות רגישות שדריכה עליהן יכולה "להצית" אותנו. אבל ברגע שמזהים מראש את הגורמים להתפרצויות כעס, בפעם הבאה שהם יקרו נוכל לצפות לרגשות השליליים שבטח הולכים להציף אותנו ולהגיב בצורה מתונה ושולטת יותר. זה יכול להיות לזהות מצב בעייתי ולעזוב את המקום לפני דברים יצאו משליטה, או לנסות להימנע מלכתחילה כמה שאפשר מלהיות במצב שיכול להיות טריגר לכעס.

- לחכות כמה שניות לפני שאנחנו מגיבים לסיטואציה שנורא מעצבנת אותנו. בזמן אמת, כשמשהו מכעיס קורה, קל מאוד לצאת משליטה, "לאבד את זה" ולפעול בלי לחשוב. כדי לנסות למנוע את זה אפשר ממש לספור עד עשר בראש, לחשוב על איזשהו שיר, להיזכר בחוויה נעימה שקרתה, לאכול משהו קטן או כל דבר יצירתי אחר שיכול להסיח את דעתנו, אפילו לכמה רגעים, ממה שמאוד מסעיר אותנו באותו רגע. לפעמים ממרחק של זמן, ואפילו זמן קצר מאוד של כמה דקות, קל יותר להתמודד עם הרגשות שמציפים אותנו בצורה מחושבת ובריאה יותר.

- לדבר עם אמא שלך, עם המשפחה או עם אנשים שאת מרגישה שאיתם קורה יותר שאת מתעצבנת. את יכולה אולי לנסות להציג את הדברים מנקודת המבט שלך, לשתף בחוויה שלך וליצור איתם איזשהו שיח על איך את יכולה להשתפר בהתמודדות עם הכעס ואיך הם יכולים אולי לעזור. ולפעמים עצם השיתוף יכול להקל.

וכמובן שאם תרצי להמשיך להתייעץ איתנו, או סתם לדבר, לשתף ולעדכן את לגמרי מוזמנת לפנות אלינו באתר חברים מקשיבים, להתקשר אלינו לכוכבית 8298, או לכתוב לנו בווטסאפ: 052-468-3927. נשמח לדבר איתך!

הרבה הצלחה,

רחלי

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות