שאל את הרב

החניכות שלי לא מגיעות לסניף - מה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/02/23 16:26 יא בשבט התשפג

שאלה

אני מדריכת חוץ, יש לי ממש קצת חניכות והם באמת ממש חמודות אבל הבעיה היא שהן בקושי עונות לי לווצאפ כשאני שואלת אם הם בישוב כדי שאני אבוא להעביר. ואז יוצא מצב שאני מגיעה לישוב שלהן ושורפת על זה את כל היום שלי ובסוף הן לא בישוב. ובכללי הם יבואו לסניף רק עם אין להן משהו חשוב יותר לעשות. ואני מרגישה ממש מיותרת פה! כאילו הן בכלל לא רוצות את זה הם יסתדרו אחלה בלעדיי. לא נראלי שהן ירגישו בכלל אם אני לא אעשה להם פעולה איזה חודשיים.

מה אני אמורה לעשות??

תשובה

הי.

זה באמת נשמע מאוד מייבש, היחס של החניכות לפעולות שלך. בכלל לא נעים.. יכולות להיות המון סיבות למצב הזה. כי באופן כללי יש כיום המון גירויים ופעילויות שנראות לילדים הרבה יותר מושכות מאשר הסניף. לרבות אפליקציות ומשחקים וכו'. זה לא בהכרח קשור ממש אלייך ולפעולות שלך. זאת אחת הסיבות שהסניף כל כך חשוב, כדי לאזן את המצב אל מול הפעילויות היותר "ריקות" האלה. לתת אלטרנטיבה שיש בה משמעות ופגישה ממשית עם עוד בני אדם, ולא רק בטלפון ובמחשב.

אז מה באמת אפשר לעשות? הנה כמה מחשבות ורעיונות:

1. להתייעץ עם התנועה

כמדריכה, את כמובן מאוד חשוב לפעילות. ויחד עם זאת, את "רק" חוליה אחת בשרשרת של בעלי תפקידים בתנועה וגם בשכונה. יש קומונרית, רכזת איזור, רכזת הדרכה, ויש גם בעלי תפקידים בבתיה"ס, מחנכות, יועצות, וכו'. כדאי לנסות ולהתייעץ גם עם חלק מהם, כדי לקבל מושג ורעיונות מה לעשות לגבי האתגר הזה. להיעזר בניסיון שלהם, בידע, ובהיכרות שלהם עם הבנות באיזור. וגם להסביר לאחראים בתנועה שלפעמים את באה ובעצם אין למי להעביר פעולה, וזה כמובן לא מצב תקין.

2. לחשוב מחדש על הפעילות

אני בטוח שאת משקיעה המון בפעולות שלך. אבל האמת היא שלמרות מה שמדריכים חושבים, הפעולה ה"רשמית" היא בעצם קצת תירוץ. הסיבה הממשית שבגללה באים לסניף היא פשוט להיות ביחד, להיפגש, לצחוק, לשחק, לעשות קצת שיגועים, וכו'. וזה אגב הרבה יותר משמעותי מהערכים החינוכיים שאפשר לקבל בסניף. כי ערכים יש בכל מקום: בבית ובביה"ס וכו'. אבל חבר'ה צעירים שאפשר לדבר איתם בחופשיות, בלי יותר מדי מבוגרים מסביב, להרגיש בנוח ולזרום - זה לא נמצא בהרבה מקומות. את יכולה לנצל את הכוח הזה ולרתום אותו לטובתך. להתמקד בזרימה הזאת, ולא ב"חינוך" ובערכים שאת מעבירה בפעולה. וגם בפעולה עצמה, אפשר לנסות לגעת בנושאים שיותר מעסיקים את הבנות. אם למשל הן מאוד אוהבות אינסטגרם, אפשר לעשות איזו פעולת "חפש את המטמון" באינסטגרם. אם הן אוהבות "ביוטי" ואיפור וכו', לעשות איזו סדנת ביוטי בפעולה. כלומר: לנסות ולזרום עם הדברים שמושכים אותן, ולתת להם מקום בקבוצה. ומתוך הנוכחות של הנושאים האלה בקבוצה, ממילא הקבוצה הופכת להיות בשבילן מנאוד רלוונטית, ואז בהמשך תהיה לך גם הזדמנות לייצר שיח ערכי (למשל: מה החשיבות של להיות יפה, לעומת דברים אחרים כמו להיות נחמדה).

3. לתת להן את השליטה

לא כתבת בנות כמה החניכות שלך, אבל באופן כללי ילדים אוהבים שנותנים להם את הכוח ואת היכולת להחליט ולבחור. ולכן את יכולה לנסות להגביר את המעורבות שלהן על ידי מתן שליטה. להציע שהן יכינו פעולה, כל פעם בת אחרת, או זוג בנות. הן יכולות להתייעץ איתך ולהיעזר בך, והן צריכות כמובן לעדכן אותך מה התכנית, כדי שהפעולה תהיה מתאימה לסניף.. את יכולה לעזור להם בהכנות, בקניות, בהעברה, ובעיקר לחזק אותן ולפרגן להן. זה יכול לתת להן הרגשה של עוצמה ומסוגלות, וממילא מוטיבציה לחזור לפעולות הבאות, כי זה מקום שבו הן הרגישו חזקות.

את כמובן יכולה לקחת את הרעיונות האלה כחומר כללי למחשבה, ולחשוב על עוד דרכים שמתאימות לך כדי לייצר כיוונים נוספים. וד נשמח לשמוע ממך איך הולך ומה ניסית. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

אוהד

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות